- 1. říjen 2012
- 2332x
CO JE TO SENÁT?
Senát je horní komorou Parlamentu České republiky. Jeho postavení je upraveno v Ústavě ČR, přijaté roku 1992. V Senátu zasedá 81 senátorů, kteří jsou voleni na dobu šesti let. Senát je nerozpustitelný, každé dva roky se volí třetina senátorů. Součástí sídla Senátu je areál Valdštejnského paláce spolu s Valdštejnskou zahradou, Valdštejnskou jízdárnou a dále Kolovratským palácem a Malým Fürstenberským palácem.
PRAVOMOCI SENÁTU
Senát projednává návrhy zákonů, které mu postoupila Poslanecká sněmovna. Návrh zákona z Poslanecké sněmovny může:
SCHVÁLIT.
Návrh zákona je následně postoupen prezidentu ČR.
ZAMÍTNOUT.
Návrh je vrácen do Poslanecké sněmovny, ta může Senát přehlasovat nadpoloviční většinou všech poslanců.
VRÁTIT S POZMĚŇOVACÍMI NÁVRHY ZPĚT DO POSLANECKÉ SNĚMOVNY.
Sněmovna o zákonu hlasuje ve znění navrženém Senátem, pokud není přijato prostou většinou, hlasuje znovu o návrhu v původním znění navrženém Poslaneckou sněmovnou a je případně schválen nadpoloviční většinou hlasů všech poslanců.
Kromě toho Senát PČR může poslanecké sněmovně podávat vlastní návrhy zákonů.
V případě rozpuštění Poslanecké sněmovny Senát přijímá v naléhavých záležitostech namísto zákonů zákonná opatření, která může navrhovat jen vláda a která musí být schválena na první schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny, jinak dále pozbývají platnosti.
Senát může podat k Ústavnímu soudu na prezidenta žalobu pro velezradu. Senát vyjadřuje souhlas se jmenováním soudců Ústavního soudu, které navrhuje prezident. Senát též Poslanecké sněmovně navrhuje dva kandidáty na Veřejného ochránce práv.
SMYSL SENÁTU
Senát je instituce pevně zakotvená v právním řádu moha vyspělých demokratických zemí. Je zřizován jako ústavní pojistka, která má bránit pokušení výrazně měnit ústavní zákony nebo politický systém. Působí při dělbě a vyvažování moci. Je nepřehlasovatelný u ústavních zákonů a mezinárodních smluv, podílí se na volbě soudců Ústavního soudu. Má velký vliv na podobu zákonů projednávaných poslaneckou sněmovnou.
Senát projednává všechny návrhy zákonů s výjimkou zákona o státním rozpočtu a státním závěrečném účtu. Vládní návrhy zákonů po legislativní činností sněmovny doznávají často značných změn. Do Senátu pak zákon přijde jako celek a senátoři jej pak mohou posoudit z tohoto celkového pohledu. Senát přispívá další kapacitou pro řešení legislativních problémů. To je výhodné např. při projednávání zákonů, které jsou předkládány s cílem zahrnout evropské směrnice.
Za rok Senát v průměru projedná 200 podkladů - z toho přes 100 zákonů, přes 30 mezinárodních smluv a do 70 ostatních materiálů.