- 15. únor 2019
- 1771x
Prostějovská cyklistika nežije pouze objížděním dráhových či silničních závodů a soupeřením na trati o co nejlepší umístění. Zdejší oddíl je také již dlouhé roky zárukou pořádání kvalitních mezinárodních akcí. V uplynulém roce se jednalo o dva podniky zařazené do kalendáře UCI, když se nejprve v květnu konal závod kategorie CL2 Grand Prix Českého svazu cyklistiky a v srpnu pak přišel na řadu svátek v podobě GP Prostějov – Memoriálu Otmara Malečka, který náleží ještě o úroveň výše – do CL 1. Obdobně tomu bude i letos a diváci se opět mohou těšit na hvězdná jména světové dráhy.
„Od loňského září se nacházíme v olympijské kvalifikaci a do ratingu se každému závodníkovi počítá jen omezený počet výsledků v dané kategorii, takže i dvojkové závody mají svůj význam. Když vyhrajete pět ‚jedniček‘, stejně se vám započítají jen tři, takže potřebujete vyhrát i dvojkové závody, abyste získali další body,“ prozradil Večerníku ředitel zdejších závodů Michal Mráček s tím, že při obou událostech tak budou k vidění velké věci.
Jarní událost ponese nově název GP ČSC Velká cena Olomouckého kraje a závodní program zůstane bez výraznější změny, tou naopak projde společenský program. „Dosud jsme tento závod organizovali spíše se sportovním akcentem, letos jsme se ale s panem Šrámkem domluvili, že bychom i tomuto podniku vdechli punc a nazdobili jej. Je o něj tak veliký zájem a výkony jsou srovnatelné s Malečkem, že by byla škoda, aby byl tolik ve stínu,“ objasnil Mráček.
Pro jezdce jsou v sázce body, které jim zaručují start na podzimních světových pohárech, právě ty budou rozhodující pro olympijskou kvalifikaci. „Toto je předkvalifikační závod, a kdo se nekvalifikuje na světové poháry, nekvalifikuje se na mistrovství světa a je prakticky vyloučeno, aby se probojoval na olympijské hry. Proto jsou tyto mítinky zejména v tuto dobu zajímavé pro všechny,“ nastínil.
V případě Memoriáliu Otmara Malečka jsou již závodní i doprovodné aktivity vyladěné a všichni účastníci i návštěvníci mohou očekávat vysoký standard, přesto i letošní ročník bude svým způsobem výjimečný a opět jiný než ty předešlé. „Pojede se již dvacátý ročník. Máme velkou motivaci toto jubileum řádně oslavit, tomu bude odpovídat organizace. Nechci úplně předbíhat, ale počítáme i se známějšími hudebními skupinami a dalšími poměrně zásadními překvapeními,“ lehce naznačil, jak by mohl závěr léta na velodromu vypadat.
To je při současné podobě zasloužilého betonového velodromu maximum, co lze z mezinárodního pohledu na Hané vidět. Možná se ale blýská na lepší časy, po čerstvě zmodernizovaném zázemí by se oddíloví činovníci chtěli v následujících letech pustit i do samého oválu. „Nespíme a nečekáme, co nám kdo přinese. S projektanty řešíme studii, jak jej velmi zásadně zrekonstruovat a upravit, s panem Junkem z Kanady řešíme samotný ovál. Tento Čechokanaďan je jedním ze dvou nejlepších stavitelů drah na světě, byl se už podívat i tady v Prostějově,“ pochlubil se trenér a spoluorganizátor z TUFO-PARDUS Prostějov.
Pokud by se tuto nákladnou operaci skutečně podařilo zrealizovat, mohl by se Prostějov ucházet třeba o „malé“ mistrovství Evropy, kde startují junioři a jezdci do třiadvaceti let. O této metě nyní v oddílu sní a rádi by ji naplnili, jako se jim to již v mnoha předešlých případech podařilo. „To je ale ještě daleko a začal bych tím, že teď je naším cílem dát velodromu se stařičkým betonem šmrnc. Máme návrhy, jak by se mohl stát rychlým a konkurenceschopným, ale rozhodně nemáme v plánu halu a nebude celý pod střechou. Částečně ano, aby případný déšť neohrozil program závodu, ale chceme, aby diváci uprostřed a okolo mohli stát pod sluncem. Tak tomu v Prostějově vždy bylo a mělo by to tak zůstat,“ přeje si.
A jaký je aktuální časový harmonogram? „Začali jsme studií a odhadované náklady činí minimálně sto milionů. Optimálně v roce 2020 bychom chtěli dokončit přípravu všech podkladů a pak budeme žádat o dotace,“ představil Michal Mráček plán pro nejbližší týdny a měsíce.