- 7. květen 2015
- 2592x
FOTOGALERIE Legendární automobily americké výroby Jeep Willys, Dodge WC-52 nebo Chevrolet G-7117 byly v pondělí odpoledne k vidění na prostranství před určickou sokolovnou. K uctění významného jubilea sedmdesáti let od osvobození a vítězství nad nacismem totiž připravil vojensko-historický spolek „4. prapor úderný“ unikátní podnik připomínající podíl příslušníků 1. československého armádního sboru na osvobozování Československa po boku Rudé armády.
Projekt symbolicky nazvaný Cesta vítězství si kladl za cíl oživit významnou úlohu československých vojáků v závěrečné fázi 2. světové války. Největší formace československé zahraniční armády, čítající v květnu 1945 téměř padesát tisíc příslušníků, totiž v rozmezí od 2. do 10. května 1945 osvobodila několik desítek moravských měst a vesnic, přičemž ztratila stovku padlých a téměř dvě stě raněných.
K připomenutí těchto historických událostí uskutečnilo na pět desítek nadšenců z různých míst České a Slovenské republiky mimořádnou výpravu po stopách bojů čs. vojenské jednotky. „Start našeho putování byl 1. května v Považské Bystrici a postupovali jsme přes Bytču, Púchov a Javorníky do Nového Hrozenkova a dál po trase Hovězí, Vsetín, Holešov. Naposledy jsme nocovali v Přerově,“ popsal dosavadní cestu vojenské jednotky její velitel, štábní kapitán Roman Moravec.
Proč se kolona zastavila právě v Určicích, vysvětlil její člen Petr Sehnálek, jinak kurátor Muzea Komenského v Přerově. „Shodou okolností jsem se doslechl, že zde existuje poměrně zachovalý fotografický archiv z posledních válečných dní, který jsem díky vstřícnosti starosty Vlastimila Konšela měl možnost prohlédnout. Tehdy vznikla myšlenka udělat zastávku právě v této obci,“ poděkoval Sehnálek.
Ovšem nejen proto. Osobní vazbu na Určice má také velitel jednotky Moravec. „Můj příbuzný, major pěchoty Moravec, byl bratranec mého dědečka, a ten do této obce opravdu vstoupil s 6. polním praporem, prakticky ji osvobozoval, i když odpor Němců už v této lokalitě nebyl zásadní. Je pro mě osobní čest, že tady mohu po sedmdesáti letech být,“ vyznal se Večerníku Moravec.
Při přechodu Javorníků vojensko-historická jednotka inscenovala bitevní ukázky s ustupujícími německými jednotkami u Hovězího, další den „dobývala“ Vsetín. V roce 1945 hlavní boje skončily v podstatě v Holešově, takže v Určicích měli možnost školáci ze školní družiny vidět především bojovou techniku a výzbroj.
Leckoho překvapily americké nápisy na vozidlech americké výroby, které se měly pohybovat na východní frontě. „Páteřní kostrou armádního sboru byla opravdu americká vozidla, která se používala na různé transportní účely, Sověti je totiž dostávali od Američanů v rámci zákona o půjčkách a nájmu. Naši vojáci je dostávali ze sovětských skladů,“ ubezpečil Moravec, že nejde o nějakou novodobou fabulaci. Zajímavostí je, že džípy měly stanovenou rychlost 30 MPH, což je necelá padesátka!
A jaký bude další program této kolony, která z Určic odjela ozdobena šeříky díky vedoucí Kulturního klubu Lence Buřtové? „Naše další trasa vede přes Boskovice a Kutnou Horu směrem na Prahu, kam máme plánovaný příjezd 6. května navečer. Ve škole v Horních Měcholupech pořádáme výstavu, následuje setkání s veterány armádního sboru, na 8. května pak máme naplánovaný pochod Prahou k uctění památku našich předchůdců,“ přiblížil vrcholné okamžiky putování Roman Moravec.