![](/images/rozhovory/2020/09_mihnak.jpg)
- 5. březen 2020
- 632x
![](/images/rozhovory/2020/09_mihnak.jpg)
V SK Prostějov 1913 má na starost právě kategorie první a druhé třídy, jejichž obdoba by měla vzniknout na ZŠ v ulici Dr. Horáka. Mikuláš Mihňák (na snímku) by Takový krok uvítal všemi. Už proto, že by mu děti na trénincích daleko více dávaly pozor.
* Jak se na projekt hokejových tříd jako trenér prostějovských prvňáků a druháků díváte?
„Vnímám jej velmi pozitivně. Už když jsem před rokem poprvé přišel do klubu, zjistil jsem, že v minulosti už v Prostějově fungovaly. Jejich rozpuštění mě rozesmutnilo. Pozitivní však je, že se celé téma znovu nakoplo. Teď bude vše na klubu a na nás trenérech, jakým stylem to uchopíme a přesvědčíme širokou veřejnost, sponzory a město. O tom, že to je pro sport v Prostějově dobrá cesta, jak propojit vzdělávání se sportem a přispět tak ke kvalitnější společnosti.“
* Jak se vám bude trénovat s hráči, kteří budou chodit do speciálních tříd? A jak se to podepíše na trénincích?
„Tréninkový proces v dopoledních hodinách je pro mě jako trenéra obrovskou výhodou. Děti se budou lépe soustředit na to, co budeme dělat.“
* Zapojil jste se nějak do hledání školy, kde by hokejové třídy mohly vzniknout a do následných jednání?
„Když jsem v klubu začínal, snažil jsem se často s vedením poukazovat na nutnost takovéto formy vzdělání se sportem. Žádná ze škol ale neměla dostatečnou kapacitu na spuštění projektu. Naštěstí se nám nabídla uvedená škola a rozhodla se projekt podpořit. Za spolupráci jsme jí moc vděční.“
* Ředitelka školy Petra Rubáčová v rozhovoru uvedla, že hokejistům by mohli nabídnout mimo jiné rekondiční a relaxační plavání ve školním bazénu. Jak dětem takováto výuka plavání a výuka plavání obecně může pomoci?
„Plavání, respektive základy obeznámení se s vodním prostředím, má na dětský organismus a rozvoj psychiky velmi kladný účinek. Zároveň je to skvělá forma kompenzace jednostranného vytížení, které bohužel vzniká i v hokeji.“
* Jak podle vás hokejové třídy posunou klub?
„V minulosti to bylo právě Československo, kdo s tímto modelem jako první do hokeje přišel. Postupně k nám cestovali lidé ze Skandinávie a šířili ho do svých zemí. Proto je to nejlepší forma, jak budovat vztahy mezi hráči v týmu, ve škole i mimo ni. Pro hokejový klub jde o perspektivní cestu vpřed. Bude moci maximálně využít ledy, které předtím využívat nemohl, protože děti z různých škol nemohly absolvovat tréninky během vyučování. Klub také touto cestou pomůže rodičům, kteří nebudou muset odjíždět od práce, aby své dítě přivezli na trénink. Děti odtrénují v rámci školy. Tím pádem budou mít pak prostor i na jiné zájmy, kroužky nebo čas s rodinou. Tato všechna pozitiva se díky SK Prostějov 1913 a ZŠ v ulici Dr. Horáka stanou realitou. Posuneme se tím správným směrem.“
* Proč by měli mít rodiče dětí v hokejové třídy důvěru?
„Sám jsem prošel hokejovou třídou od čtvrtého až po devátý ročník základní školy. Z hokejového hlediska mi to dalo hodně, stejně jako z hlediska vztahů mezi spolužáky a spoluhráči. Pomáhali jsme jeden druhému a budovalo se naše nejen hokejové jádro, se kterým se dodnes setkávám. Pro šťastné dětství hráče je to fantazie. Z této doby si po celý život nesu nezapomenutelné chvíle a zážitky. Proto si myslím, že by toto mělo být užitečné pro každého hráče. Jak už jsem zmínil, v dnešní době jsou dospělí lidé v práci od rána až do odpoledne. Ne všichni si mohou dovolit vozit děti na tréninky, což se dá řešit právě hokejovými třídami.“
* Je Česká republika podle vás v propojení sportu a studia na základní škole dále než Slovensko, nebo je to spíše naopak?
„Nedovolím si to momentálně porovnávat. Řekl bych, že obě země se k této formě snaží přispět co nejvíce. Na jednu stranu nevím o žádné sportovní mateřské škole na Slovensku, jaká funguje například v Přerově. Na druhou stranu zase vím, že na Slovensku jsou trenéři, kteří jsou zapojení do tohoto projektu. Platí je svaz a ministerstvo školství. Jak je to nastavené v České republice, netuším. Myslím si, že v Česku i na Slovensku jsou klady, ale také možná nedostatky, na nichž kompetentní lidé pracují s cílem zkvalitnit rozvoj hráče.“