Dobré ráno, dnes je pátek 18.10.2024
svátek slaví Lukáš,
zítra Michaela
•Žhavé novinky, informace, soutěže a výhry jen
pro vyvolené, kteří se přihlásí k odběru níže...
facebooktwitteryoutubeinstagram

Problematika dopravy je v Prostějově neustále žhavým tématem. V minulém vydání Večerník informoval o potížích, které provázejí již naplánovanou výstavbu rondelu na křižovatce ulic Olomoucká a Vápenice a také určitou neochotu vedení magistrátu celou záležitost řešit. Bohužel se nedodržuje, spíše pak nevytváří celá koncepce řešení dopravních problémů zejména na vnitřním okruhu města. Bývalý dlouholetý radní, předseda dopravní komise města a aktuálně její člen Zdeněk Peichl (na snímku) má na současný stav rovněž velice kritický pohled.

* Jak se díváte na problematiku celého vnitřního okruhu v Prostějově? Existuje nějaká dlouhodobější koncepce, jak dopravní problémy uvnitř města řešit?
„Koncepce dopravy v Prostějově byla zpracována už zhruba před dvaceti lety, ale tehdy ještě nebylo zcela jasné, jak na vnitřním okruhu dále pokračovat. Již tehdy se ale naplno začalo projevovat, že vzhledem k enormnímu růstu počtu aut nebudou světelně řízené křižovatky stačit zajistit plynulou dopravu. Líbil se mi návrh, že celý vnitřní okruh bude zjednosměrněn. Bohužel se tato verze ukázala politicky neprůchodná. Poté přišel architekt František Fröml s novou verzí a předložil jednoduchou studii prokazující řešitelnost stávající špatné dopravní situace na vnitřním okruhu. Navrhoval, aby všechny křižovatky okolo centra města byly kruhové. A právě toto byla nová a přijatá koncepce, jak se na vnitřním okruhu města bude pokračovat.“
* V následujících letech pak skutečně v Prostějově, a nejen na vnitřním okruhu, rostly rondely jako houby po dešti...
„Ano, polovina kruhových křižovatek na vnitřním okruhu města je již realizovaná. Kritika některých škarohlídů, a někdy bohužel i odborníků, že rondely jsou v době dopravních špiček ucpány stejně jako světelné křižovatky, se ukázala nakonec jako nemístná. V době špičky jsou jistě i okružní křižovatky přehlceny vozidly, stává se tak ovšem maximálně na hodinu denně. Zbývajících třiadvacet hodin je provoz na rondelech mnohem plynulejší a bezpečnější než na klasických světelných křižovatkách.“
* Rondely jsou zároveň mnohem výhodnější s ohledem na životní prostředí. Souhlasíte?
„Přesně tak! Podívejte se, semafor na křižovatce vás zastaví a v době dopravní špičky i třeba třikrát nebo čtyřikrát. A každé zastavení a rozjetí auta znamená čtyřnásobnou spotřebu pohonných hmot a tím i čtyřnásobně více exhalací z výfukových plynů. Rondely tak mají jednoznačně pozitivní vliv na čistější ovzduší a lepší ochranu životního prostředí v Prostějově.“
*Jak vůbec podle vás pokračuje plnění koncepce řešení dopravy v centru Prostějova?
„Po nástupu současného vedení magistrátu bylo řečeno, a dostalo se to i do programového prohlášení rady města, že radnice bude pokračovat v řešení dopravních problémů na vnitřním okruhu města. Nicméně od té doby žádné plnění koncepce, konkrétní představy a termíny dalších dopravních opatření nepadly. A to i přesto, že dopravní komise města opakovaně požaduje předložit představu vedení města na dobu jejich funkčního období. Opravdu nic konkrétního z hlediska dopravních opatření na stole není. Bohužel...“
* Jaký je vůbec aktuální stav dopravních investic na vnitřním okruhu města?
„Už několik let jsou vyprojektované dva rondely na Poděbradově náměstí, navíc je k nim vydáno i stavební povolení. Jejich pořizovací cena se pohybuje okolo třiceti milionů korun. Bohužel Olomoucký kraj tyto peníze aktuálně nemá, protože stamiliony korun nyní investuje do severního obchvatu Prostějova. Při jednání na krajském úřadě se ale dohodlo, že v příštím roce hejtmanství uvolní do Prostějova pět milionů korun na výstavbu kruhové křižovatky ulic Olomoucká a Vápenice. Úkolem magistrátu je pouze zajistit projektovou dokumentaci a stavební povolení.“
* Uvažovalo se také o rondelu na Jiráskově náměstí, tedy na křižovatce ulic Plumlovská, Blahoslavova a Palackého. Tento plán již padl?
„V tomto ohledu město za poslední roky neudělalo vůbec nic. Není zpracována ani úvodní studie proveditelnosti, byť už dvacet let existuje představa architekta Frömla, který navrhoval řešit tuto křižovatku jak rondelem, tak odbočovacími pruhy. Ty by dopravu svedly i mimo tuto křižovatku a ta by byla průjezdnější. Dnes se v této lokalitě sice netvoří nijak zásadní fronty vozidel, ale je to pouze otázka času, protože počet aut bude v dalších letech neustále narůstat a celá záležitost se stejně bude muset řešit.“
* Jak Večerník uvedl ve svém minulém vydání, současné vedení města však není nijak zvlášť nakloněno další výstavbě rondelů na vnitřním okruhu.
„Ano, četl jsem váš rozhovor s náměstkem primátora pro stavební investice Jiřím Rozehnalem. Chce čekat, až jak se doprava v centru Prostějova vyvine po otevření severního ochvatu města. Takže čekejme, čekejme a znovu čekejme... A za pět nebo šest let uvidíme, jestli je nutné něco dělat a něco stavět. Současné vedení magistrátu by si ale mělo uvědomit, že připravit dopravní investici není jednoduché. Určitě to není tak, že dneska se pro něco rozhodneme a hned zítra začneme stavět. Projekt, různá povolení a vyřizování dalších náležitostí mohou trvat tři nebo čtyři roky.“
* Olomoucký kraj slíbil uvolnit pět milionů korun na stavbu okružní křižovatky Olomoucká – Vápenice. Radní se k této stavební investici staví velmi rezervovaně. Co s tím?
„Je dobře, že jsou na tuto křižovatku zajištěné finance. Ale pokud nebude vůle od města, pak tuto mimořádnou příležitost ke zlepšení dopravní situace na vnitřním okruhu města propásneme. Bylo by opravdu dobré se ještě jednou k této otázce vrátit a vyřešit všechny problematické okolnosti, které s výstavbou tohoto rondelu souvisejí. Navíc se stavbou okružní křižovatky souvisí i rekonstrukce vozovky na Vápenici. Vše by se tedy mělo řešit komplexně. Nevyřešíme to ale tím, že budeme říkat, že nebudeme nic dělat!“
* A za rok nás čeká rekonstrukce Vrahovické ulice...
„V příštím roce bude Olomoucký kraj opravdu realizovat zásadní rekonstrukci Vrahovické ulice, kde vznikne i dlouho očekávaná cyklostezka. Problém je, že Prostějov se zavázal zajistit křižovatku ulic Vrahovická a Českobratrská v délce tří set metrů. Zeptejte se náměstka Rozehnala, jak bude tato záležitost v příštím roce řešena? Dozvíte se, že zatím nevíme, počkáme! Programové prohlášení rady a realita se opravdu nepotkávají...“
„Programové prohlášení rady
a realita se opravdu nepotkávají...“

  • Makový pohřební služba
  • 1

Předpověď počasí

Předpověď počasí

Anketa - hlavní

Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?

2017 vitejte na svete banner

Speciály Večerníku

2019 tv pohoda banner

 

Barometr

Vánoční strom bude.

Tohle nám nemůže vzít ani ten lotr koronavirus! Prostějovští radní oznámili, že konání vánočního jarmarku na náměstí T. G. Masaryka je sice v ohrožení, ale o tradiční a neodmyslitelnou součást rynku nepřijdeme. Vánoční strom je už vybrán a letos ho městu darovala rodina z Lipové.

 

Další chyba na Vápenici.
Špatně vypočítané kilometry na směrovníku u Národního domu nejsou jedinou „mýlkou“ na Vápenici v Prostějově. Jak Večerník upozornili čtenáři, při odbočení vlevo do centra v Prostějově je nakřivo namalován odbočující pruh. Podle zlých jazyků museli být lajnovači pod parou...

Nezapomněli na lidi.

Osobnost týdne

Ladislav ADAMÍK

Úctyhodného věku šestadevadesáti let se před týdnem dožil bývalý kvalitní prostějovský atlet. Osobní výročí blížící se magické stovce oslavil v pondělí 19. října.

11 stasova

THUAN DINH DUC

 

Číslo týdne

1 983

Podle posledního sčítání žije v Prostějově 1 983 cizinců. Nejvíce zde pobývá Slováků a Ukrajinců, silné zázemí zde mají Vietnamci.

33

Výrok týdne

„ZATÍM PO NICH NENÍ POJMENOVÁNO VŮBEC NIC!“

Lidé budou vybírat nový název parku v Okružní ulici podle jmen slavných rodáků. A jak zmínil primátor Jura, zatím po nich není pojmenováno vůbec nic...