- 1. květen 2018
- 739x
Pohřební služba Václavková a spol. patří už k inventářům prostějovského odvětví tohoto druhu. Na trhu je totiž dobrých pětadvacet roků.
V roce 2005 byla firma oceněna ZNAKEM KVALITY, který propůjčuje Sdružení pohřebnictví ČR. „Cílem naší firmy je ulehčit pozůstalým těžké chvíle nad ztrátou nejbližšího zajištěním důstojného smutečního rozloučení,“ říká v exkluzivním interview majitelka firmy Dagmar Václavková (na snímku).* Jak jste se dostala k pohřebnictví? A jaká je historie vašeho podniku?„Měla jsem jistou neblahou osobní zkušenost s touto službou, což bylo pro mě impulsem, abych si založila vlastní pohřební službu. Stalo se tak v lednu 1993. Začínali jsme v Dolní ulici, kde jsme měli kanceláře, chladící zařízení jsme vybudovali na hřbitově v Plumlově, kde nám vyšel vstříc starosta Sušeň. Od roku 1998 působíme v Mlýnské ulici, kde máme dodnes kanceláře, chladicí i mrazicí zařízení a také vozový park. V roce 2007 jsme zde pak zřídili malou smuteční síň, která slouží obřadům pro úzký rodinný kruh.“* Vaše firma je nejstarší soukromou pohřební službou v Prostějově. Jak moc se za čtvrtstoletí vaší působnosti v tomto oboru změnilo pohřebnictví a také vaše služby?„V jistém směru se toho změnilo hodně. (úsměv) Detaily bych ale příliš rozebírat nechtěla, přece jen jsou to citlivé záležitosti. Tím nejpodstatnějším faktem je, že dříve si musel člověk po smrti svého blízkého všechno doslova vyběhat sám, dnes stačí, když zavolá, a my za něj zařídíme vše od A do Z. V pohřebních službách panuje rozhodně větší profesionalita, než tomu bylo dříve. Na trhu vznikla konkurence, lidé mají z čeho vybírat.“* Kontakt s pozůstalými je skutečně vždy velice citlivé téma. Jak se vám daří zajišťovat službu lidem, kteří jsou smutní ze smrti blízké osoby?„Přistupujeme ke každému individuálně podle jeho rozpoložení a momentální nálady, ale vždy citlivě, laskavě. Ve všech případech věnujeme pozůstalým dostatek času, který je v takové situaci nejdůležitější. Jak jsem už říkala, stačí, když klienti zatelefonují, my přijedeme na místo a po vyplnění patřičných dokumentů zařídíme vše podstatné včetně úmrtního listu. De facto se pak s pozůstalými můžeme vidět až na samotném pohřbu. Je důležité vyjít lidem v jejich těžkých chvílích maximálně vstříc.“* Jsou v Prostějově dostatečné podmínky k zajištění důstojného smutečního rozloučení a samotného pohřbu?„Ano. Dá se říct, že ten princip zůstává pořád stejný, podmínky se příliš nezměnily a nebyly odlišné od těch nynějších. Ohledně institucí je vše v pořádku a co se týká klientů, u každého je to jiné. Většina je slušná, někteří bohužel mají tendence dávat nám najevo, že za jejich neštěstí můžeme právě my... Je třeba brát všechno s nadhledem.“* Je v České republice kvalitní zákon o pohřebnictví, nebo v něm vidíte nějaká úskalí, která komplikují vaši práci?„Nový zákon nám naši práci nekomplikuje, protože vše, co přinesl, jsme již dodržovali po celé předchozí roky. Přibylo nám snad jen větší množství administrativní práce, na což holky nadávají, ale nedá se nic dělat. (úsměv) Kdo to dělal poctivě, nemá problém. Kdo to poctivě nedělal, asi se vším trochu zápasí... Na podrobnější hodnocení zákona bude ale potřeba více času. Řekla bych, že se to vše pozná tak do roka.“