- 20. březen 2018
- 704x
V minulém vydání Večerníku jsme zveřejnili aktuálně vydanou statistiku dopravní nehodovosti na Prostějovsku za loňský rok. Nyní jsme dali slovo tomu nejpovolanějšímu. Vítězslav Matyáš (na snímku), vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Prostějov, si pochvaloval klesající počet nehod i jejich následků. Zároveň by ale přitvrdil v boji proti alkoholu a drogám za volantem, současné tresty za porušení těchto předpisů považuje za nedostatečné.
* Lze na statistických číslech dopravních nehod na Prostějovsku v roce 2017 najít vůbec něco pozitivního?
„V dlouhodobém horizontu je to určitě jejich klesající počet a s tím souvisejících následků. V minulém roce například na silnicích prostějovského regionu zahynuly čtyři osoby a čtrnáct zraněno, což je druhý nejpříznivější následek od roku 1997. Právě tehdy před jednadvaceti lety zahynulo na Prostějovsku pětadvacet osob, dalších osmdesát bylo těžce zraněno. Například v roce 2004 bylo usmrceno dvaadvacet osob, těžké zranění utrpělo čtyřiapadesát účastníků nehod.“
* Jaký je váš názor na alkohol a drogy za volantem? Vloni celkem sedmatřicet nehod způsobili právě řidiči ovlivněni těmito látkami...
„Alkohol a drogy za volant nepatří, to je všeobecně známo. Můj názor se nijak neliší, domnívám se, že ukládané sankce za tyto delikty nejsou odpovídající dnešnímu stavu a měly by se výrazně zpřísnit.“
* Je v silách Policie ČR předcházet tomu, aby za volant usedali opilí či zdrogovaní řidiči?
„Policie pracuje v rámci svých možností a tato problematika je mezi jejími prioritami. Otázka, jak zlepšit a eliminovat současný stav, musí být směřována na jiné instituce, které mohou svou činností ovlivnit úroveň bezpečnosti silničního provozu. Jde tedy o ústřední orgány státní správy, orgány regionální a místní správy, profesní organizace, jako jsou autoškoly, dopravci, dopravní podniky a podobně, dále pak firmy a soukromé subjekty, nevládní organizace, občanská sdružení.“
* Máme za sebou dva a půl měsíce roku 2018. Zlepšil se stav na silnicích Prostějovska za tuto dobu oproti předchozímu roku?
„Pokračuje pozitivní vývoj nehodovosti, letos zatím není žádná usmrcená ani žádná těžce zraněná osoba. Počet nehod zůstává relativně stejný jako v minulém roce, došlo pouze k vyššímu nárůstu srážek, které jsou zaviněny zvěří. Na nějaké hodnocení či srovnávání je ale brzy. Jak již bylo řečeno na počátku, následky nehod jsou dlouhodobě na klesající křivce. Uvědomme si však, na jaké úrovni byly před třiceti lety bezpečnostní prvky ve vozidlech a jak jsou na tom vozidla nyní. Je také nutné přihlédnout k vývoji motorizace tehdy a dnes. Na druhou stranu je také nutno přijmout fakt, že v rámci hodnocení České republiky v Národní strategii silničního provozu 2011 až 2020, kde je hodnoticích kritérií mnohem více, nám náleží nelichotivá příčka a pozvolna klesáme ke konci žebříčku zemí Evropské unie.