- 7. leden 2018
- 1756x
Kdo se dopředu nezajímal o změny v regionální autobusové dopravě, byl po Novém roce více či méně překvapen. Cestující ze severozápadní části okresu už nejezdí tradičním dopravcem bývalého prostějovského okresu společností FTL, ale nadnárodní Arrivou, která stejně jako ostatní zahraniční firmy nemilosrdně likviduje domácí konkurenci. Koordinátor krajské dopravy ve snaze o optimalizaci zadal dopravcům nové jízdní řády, pohříchu však optimalizace vždycky optimální nebyla. Proto se Večerník v dalším dílu seriálu rozhovorů „Na rovinu“ zajímal o novinky u osoby nejpovolanější, tedy ředitele divize autobusů FTL Jiřího Hlocha.
* Na přelomu roku proběhly zřejmě největší změny za novodobou historii FTL?
„Autobusová doprava se neustále vyvíjí, každé zásadní rozhodnutí nese svá rizika. V roce 2017 se dosoutěžily oblasti podle nového zákona o veřejných zakázkách. Koordinátor dopravy v Olomouckém kraji ustanovil oblasti, provedly se úpravy jízdních řádů kvůli návaznostem a optimalizaci dopravy a od prvního ledna tohoto roku začal vítěz výběrového řízení zajišťovat dopravu podle daných jízdních řádů a daného objemu vozidel zadaných koordinátorem. Ten odpovídá za dopravní obslužnost, její rozsah, trasování spojů.
* Jaké ohlasy se k vám po prvních dnech v novém režimu dostaly?
„Určité problémy pochopitelně vznikly, optimalizace asi nebyla úplně optimální, to je třeba přiznat. Teď se s koordinátorem řeší připomínky rozzlobených cestujících. První jednání proběhlo v pátek, nejzávažnější připomínky se budou napravovat do konce ledna, méně závažné při změně jízdních řádů. Pokud jsou problémy s dopravou školáků, dojde k nápravě už od pondělí 8. ledna. Jaká bude reakce, nelze předjímat. Veřejnosti je třeba bez jakéhokoli alibismu zdůraznit, že jakýkoli dopravce je v tom nevinně, protože my dostáváme pouze podklady od krajského koordinátora, které musíme plnit. Není v naší moci měnit jízdní řády nebo trasování spojů.“