- 21. říjen 2017
- 996x
Není žádnou novinkou, že již několik let trápí město četné dopravní problémy. O některých z nich si Večerník povídal s dopravním inženýrem Michaelem Vafkem z Dopravního inspektorátu Prostějov Policie ČR. Také on sám považuje za největší problém současnosti enormní zvýšení intenzity dopravy v Olomoucké ulici. A s vpuštěním nákladní dopravy na jižní kvadrant by byl opatrný...
* V poslední době se hovoří o určitém nebezpečí na velkém rondelu u čerpací stanice OMV v Plumlovské ulici. Bude podle vás stačit opatření ze strany města, které nechá všechny přechody nasvítit?
„Těch opatření na okružní křižovatce ulic Anglická, Plumlovská a Josefa Lady bylo dohodnuto s vedením magistrátu podstatně více. Největším problémem na uvedené křižovatce jsou nehody cyklistů, kdy v roce 2016 byly zaznamenány hned tři případy s jedním těžkým zraněním a dvěma lehkými . Jedná se například o vybudování cyklostezky kolem této okružní křižovatky, aby cyklisté nejezdili po uvedeném rondelu. Mnozí cyklisté jezdí prostředkem a nelze je objet ani zprava, ani zleva. Další problém je střet vozidel s cyklisty při odbočení motorového vozidla vpravo do výjezdu z okružní křižovatky, přičemž cyklista jede rovně po prstenci okružní křižovatky. Pokud se jedná o nasvětlení přechodů na uvedené křižovatce, určitě se zlepší situace v době snížené viditelnosti.“
* Hodně se psalo o opatření v Tiché ulici, kde má dojít k vykácení starých hrušní. Předpokládalo se, že jde o návrh dopravního inspektorátu. Můžete celou situaci osvětlit, proč vůbec mají být letité stromy pokáceny?
„Tvrzení, že se jedná o podnět dopravního inspektorátu, není pravdivé. Majetkovým správcem této komunikace je Správa silnic Olomouckého kraje. Silnice na ´Tiché´ je v havarijním stavu. V rámci připravované rekonstrukce se chystá také její rozšíření. Stávající hrušně jsou zasazeny v nezpevněné části silnice a při její rekonstrukci by tak došlo k narušení kořenového systému stromů.“
* Řidiče v Prostějově trápí situace v Olomoucké ulici, kde se každý den, převážně v odpoledních hodinách, tvoří obrovské fronty vozidel. Jaký je podle vás důvod a navrhujete nějaká opatření ke zlepšení situace?
„Je třeba konstatovat, že podle celostátního sčítání je nárůst intenzity dopravy v Olomoucké ulici velmi výrazný. V roce 2010 se pohybovala intenzita dopravy kolem jedenácti tisíc vozidel za čtyřiadvacet hodin, v roce 2016 se tato intenzita pohybovala už okolo patnácti a půl tisíce. Z toho se podíl těžké nákladní dopravy ustálil na cifře okolo třinácti stovek vozidel za den. Nárůst intenzity je tudíž výrazný. Způsoben je velkým rozšířením nákupního centra i celkovým nárůstem intenzity dopravy ve směru od centra či obytné části Prostějova na Olomouc. Je tak třeba konstatovat, že Olomoucká ulice je v současné době dopravně nejzatíženější komunikací ve městě Prostějov. Jediným řešením je vybudování dalších obchvatů, například takzvané severní obslužné komunikace, která Olomouckou ulici propojí s ulicí Kosteleckou a následně až se sídlištěm Hloučela a odvede značnou část dopravy mimo centrum Prostějova a tím i Olomouckou ulici.“
* Jaký je váš názor z pohledu odborníka na možnost povolit na jižní kvadrant vjezd nákladní dopravě?
„Určitě bych přivítal odvedení těžké dopravy z centra města Prostějova jinam. Z druhé strany si myslím, že není vhodné zavlékat těžkou dopravu do sídliště mezi obytné domy do ulic Anenské a Anglické. Je třeba spočítat, jak je těžká tranzitní doprava v uvedeném místě vůbec silná a při uvolnění ´jižního kvadrantu´ pro tuto dopravu zjistit, kolik těžké nákladní dopravy zde bude projíždět. Po zjištění těchto čísel lze teprve uvádět nějaké závěry.“