Dobré odpoledne, dnes je neděle 22.9.2024
svátek slaví Darina,
zítra Berta
•Žhavé novinky, informace, soutěže a výhry jen
pro vyvolené, kteří se přihlásí k odběru níže...
facebooktwitteryoutubeinstagram

Jeho jméno budí nejen v politických kruzích emoce. Má řadu odpůrců, ale také spoustu přívrženců, kteří mu přes veškeré pseudokauzy a nepodložená obvinění nadále bezmezně věří. Co se mu navíc upřít nedá, je skutečnost, že v době jeho působení v rámci hejtmanství mělo Prostějovsko na kraji viditelné zastání, akce se jen hrnuly. Naopak v posledním roce byl místní region jen málo viditelnou „Popelkou“... Kdo se zajímá, musí to vidět. Bývalý první náměstek hejtmana Olomouckého kraje a radní statutárního města Prostějov za ČSSD nikdy neskrýval své zaměření. „Doprava je zásadní prioritou kraje,“ opakoval bez ustání. Podpořit ale dokázal i další investice, blízký mu byl sport i kulturní odvětví. O rozhovor nejen k dopravní problematice Večerník požádal i nadále výrazného regionálního a městského politika, známého odboráře Aloise Mačáka (na snímku), který byl přes dvacet roků členem Zastupitelstva města Prostějova a zhruba dvanáct let i Zastupitelstva Olomouckého kraje.

 

* Za uvedené období jste zastával různé významné funkce, zejména s kompetencí k dopravě. Můžete stručně zhodnotit jako bývalý první náměstek hejtmana Olomouckého kraje tuto důležitou oblast?

„Kvalitní dopravní infrastruktura a fungující dopravní obslužnost byly a jsou jednou ze zásadních priorit kraje. Proto jsme kladli takový důraz na zlepšení kvality silniční infrastruktury a na zajištění spolehlivé dopravní obslužnosti. Při rekonstrukcích a opravách jsme vycházeli ze schválené ´Koncepce optimalizace a rozvoje silniční sítě II. a III. třídy Olomouckého kraje do roku 2020´. Následující údaje jsou jasná fakta, že doprava není žádnou popelkou. V letech 2013 až 2015 se podařilo dokončit 191 oprav a rekonstrukcí těchto silnic včetně mostů s celkovými náklady 2,233 miliardy korun. V tomto roce bude postupně dokončeno dalších šestapadesát akcí o celkových nákladech zhruba za miliardu korun. Je navíc vytvořený zásobník akcí za stovky milionů korun a pořízeno čtyřiaosmdesát nových projektových dokumentací na rekonstrukce a opravy krajských silnic včetně mostů. Málokdo ví, že kraje vlastní přes sedmdesát procent všech mostů v ČR a musí se o ně také v rámci možností starat. V historii kraje od roku 2000 bylo za toto volební období investováno do dopravní infrastruktury nejvíce peněz. Podaří-li se v budoucnosti uvolnit více peněz na tuto infrastrukturu, tím lépe.“

* V jakém stavu převáděl stát silnice II. a III. třídy do vlastnictví kraje?

„Ve velmi špatném technickém stavu! Podle odborné studie by náš kraj nezbytně potřeboval jednorázově zhruba dvacet miliard korun, aby tyto silnice a mosty měly standard jednadvacátého století. Až současná vláda České republiky uvolnila pro všechny kraje ze Státního fondu dopravní infrastruktury částku čtyři miliardy korun. Vlády předtím nedaly krajům na tyto silnice bohužel ani korunu. Lidem je přitom úplně jedno, jedou-li po silnici obecní, krajské nebo státní... Za posledních osm roků kraj investoval do této státem zanedbané infrastruktury každý rok zhruba miliardu korun. Samozřejmě ani tato významná částka nestačila, museli jsme však respektovat i jiné důležité oblasti a potřeby občanů kraje.“

* Jak hodnotíte dopravní obslužnost kraje?

„Netvrdím, že není co zlepšovat, ale v Česku máme ze všech čtrnácti krajů třetí nejlepší integrovaný dopravní systém. Navíc jako jeden z mála krajů jsme pro naše občany udrželi rozsah dopravní obslužnosti a každý rok za ni hradili přes miliardu korun. Podařilo se nám sjednotit do jednoho celku základní dopravní obslužnost, jako jsou vlaky a autobusy, kterou ze zákona zajišťuje kraj s ostatní dopravní obslužností zajišťovanou 399 obcemi, což v České republice realizovalo jen pár krajů. Cílem této integrace je, aby občané mohli v co nejkratší době cestovat na jednu jízdenku za přijatelnou cenu po celém kraji.“

* Kraj v posledních letech realizoval na Prostějovsku řadu dopravních staveb a rekonstrukcí. Můžete je shrnout?

„Byl by to obsáhlý výčet různých akcí v řádech stovek milionů korun, například průtah Výšovicemi, Horním Štěpánovem, akce v Čechách pod Kosířem nebo v Kostelci na Hané. V Prostějově se každý rok postupně realizovaly jedna až dvě významné akce, zejména ve spolupráci s městem, jako například okružní křižovatka na Petrském náměstí, U Rodenů, křižovatka v Olomoucké ulici nebo parkoviště v areálu nemocnice. Nelze opomenout ani dotační programy kraje ve prospěch měst a obcí, například opatření pro zvýšení bezpečnosti provozu nebo na podporu výstavby a oprav cyklostezek, ze kterých se také v našem městě realizovalo mnoho užitečného.“

* Dříve jste se také zasazoval o rekonstrukci místního a hlavního vlakového nádraží v Prostějově. Jaká je nyní aktuální situace?

„Zdržení tři roky nastalo při převodu majetku z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Dnes je již naštěstí po formální stránce vše v pořádku a těmto rekonstrukcím nic nebrání. Mám dobrou zprávu, že po jednáních, která jsem vedl s vedením SŽDC, budou počátkem příštího roku zahájeny přípravné práce.“

* Jak vidíte výstavbu takzvaného severního obchvatu Prostějova?

„Nejen v Prostějově dlouhodobě doplácíme především na bezzubou legislativu při výkupech pozemků, která v ostatních zemích Evropské unie nemá obdoby. To není výmluva, ale konstatování faktu! Je to palčivý problém, kdy se v České republice dopravní stavby v průměru připravují přes třináct roků, mimo jiné proto, že stavební povolení je možné získat až po dořešení majetkoprávních vztahů. Pro město ani kraj není jiná možnost než se při výkupech pozemků řídit cenou určenou soudním znalcem, vyšší nelze akceptovat. V tomto případě je to nyní šest set korun za metr čtverečný. Pokud majitel nechce pozemek prodat, zůstává jen možnost takzvaného vyvlastnění, což je velmi složitý a časově náročný proces. Plánovanou stavbou je dotčeno hned sto osmnáct vlastníků a zejména zásluhou zástupců města je vyřešena asi polovina z nich, s ostatními se nadále jedná. Pokud se však nezmění příslušná legislativa, například schválením zákona o liniových stavbách, nedojde ke zrychlení výstavby dálnic, silnic, drah, pražského metra nebo obchvatů. Pro informaci uvedu, že u dostavby strategické dálnice D1 v úseku Říkovice - Přerov je vykoupeno pouze zhruba šedesát procent pozemků, přestože u státních staveb je možnost výjimky, tedy uplatnění násobků stanovené ceny, které zavedl před dvěma roky jeden z mnoha ministrů dopravy. Bohužel tuto výjimku lze uplatnit jen u státních staveb a nikoliv u měst nebo krajů. Asociace krajů o tuto možnost velmi usilovala. Nezbývá tedy než apelovat na vládu přes Svaz měst a obcí a Asociaci krajů, ať příslušnou změnu legislativy co nejdříve uskuteční nebo jinak s prominutím včasně nepostavíme ani psí boudu. Nemusím snad zdůrazňovat, že je tu úzká vazba na čerpání evropských peněz a zakázek pro firmy.  Je pozitivní, že se alespoň připravuje změna zákona na sloučení stavebního řízení u dopravních staveb včetně vlivu na životní prostředí takzvané EIA, což v praxi přinese žádoucí zkrácení předrealizační přípravy.“

* Jak vidíte svoji další politickou budoucnost?

„V rámci svých možností dělám vše pro to, abych zdárně prošel testem veřejnosti, tedy volbami, a reálně zjistil, jakou mám u lidí důvěru. Život a sport mě naučily bojovat! Mrzí mě, že pseudokauza mi neumožnila kandidovat v krajských volbách. Podle podpory občanů, kterou mi vyjadřují, si myslím, že bych byl úspěšný, protože dvanáct roků jsem důsledně uplatňoval svoje volební heslo ´V Olomouci pro region Prostějovsko´ (v krajských volbách z let 2008 a 2012 měl Alois Mačák ze všech politiků v okrese Prostějov nejvíce preferenčních hlasů - pozn. red.). To, co se stalo, je pro mě velká životní zkušenost. Ničeho protiprávního jsem se nikdy nedopustil a nic jsem netajil! Počítám však s tím, že mi někdo bude stále házet klacky pod nohy a komplikovat život...“

* Koho máte na mysli?

„Zejména redaktora MF Dnes Šverdíka, který zajistil nejen moji kriminalizaci a napsal spoustu lží i nesmyslů včetně obviňování z korupce a klientelismu. Otázkou zůstává, jaký má k tomu motiv?! Za více jak dvacet roků je to jediný novinář, se kterým odmítám komunikovat kvůli jeho neserióznímu přístupu a zvažuji právní kroky. Jsem rád, že ostatní zástupci sdělovacích prostředků se zachovali korektně a chtěl bych jim i touto cestou poděkovat.“

* Jak plníte váš veřejný příslib daný při odstoupení z funkcí na vrácení darovaných peněz?

„Chtěl bych opět zdůraznit, že tyto finanční prostředky nevracím proto, že bych se cítil jakkoliv vinen. Nechci ale, aby si mě různí dobráci brali do pusy a mohli si vymýšlet, co jsem s těmi penězi udělal... Jde především o můj dobrý pocit, že jsem je věnoval na užitečné účely, jako například sociální, kulturní, sportovní a na podporu občanských sdružení nebo sportovních klubů. Určitě jsem se tímto osobně neobohatil. Kontinuálně přes dvacet roků jsem věnoval mnoho svých finančních prostředků taktéž na tyto účely, různé akce, záštity a soutěže. Abych zamezil spekulacím, kde jsem peníze na splácení vzal, uzavřel jsem s dvěma firmami transparentní splátkové kalendáře s tím, že jsem ze svých úspor uhradil odpovídající jednorázové splátky. Dvě menší darované částky jsem již ze svých prostředků zaplatil. Je mi ale jasné, že ti, co mě slušně řečeno nemusí, tak mě budou stejně dál moralizovat. A ti, co nosí peníze v igelitkách, tak se mi budou posmívat, protože jsem dodržel veškeré zákony...“

* Na závěr nám prozraďte, co si přejete do budoucna?

„Aby se celý kraj a naše město i nadále úspěšně rozvíjely. Osobně si vždy přeji zdraví a štěstí na lidi a to si dovolím také popřát čtenářům Večerníku a všem našim občanům.“

  • Makový pohřební služba
  • 1

Předpověď počasí

Předpověď počasí

Anketa - hlavní

Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?

2017 vitejte na svete banner

Speciály Večerníku

2019 tv pohoda banner

 

Barometr

Vánoční strom bude.

Tohle nám nemůže vzít ani ten lotr koronavirus! Prostějovští radní oznámili, že konání vánočního jarmarku na náměstí T. G. Masaryka je sice v ohrožení, ale o tradiční a neodmyslitelnou součást rynku nepřijdeme. Vánoční strom je už vybrán a letos ho městu darovala rodina z Lipové.

 

Další chyba na Vápenici.
Špatně vypočítané kilometry na směrovníku u Národního domu nejsou jedinou „mýlkou“ na Vápenici v Prostějově. Jak Večerník upozornili čtenáři, při odbočení vlevo do centra v Prostějově je nakřivo namalován odbočující pruh. Podle zlých jazyků museli být lajnovači pod parou...

Nezapomněli na lidi.

Osobnost týdne

Ladislav ADAMÍK

Úctyhodného věku šestadevadesáti let se před týdnem dožil bývalý kvalitní prostějovský atlet. Osobní výročí blížící se magické stovce oslavil v pondělí 19. října.

11 stasova

THUAN DINH DUC

 

Číslo týdne

1 983

Podle posledního sčítání žije v Prostějově 1 983 cizinců. Nejvíce zde pobývá Slováků a Ukrajinců, silné zázemí zde mají Vietnamci.

33

Výrok týdne

„ZATÍM PO NICH NENÍ POJMENOVÁNO VŮBEC NIC!“

Lidé budou vybírat nový název parku v Okružní ulici podle jmen slavných rodáků. A jak zmínil primátor Jura, zatím po nich není pojmenováno vůbec nic...