- 7. červenec 2016
- 827x
Uvolněný radní Jaroslav Šlambor (KSČM) se po komunálních volbách na podzim roku 2014 stal členem Komise projektu Prostějov - Zdravé město a místní Agenda 21. Je také jedním z představitelů magistrátu, který se výrazně podílí na přípravách projektu severního obchvatu. A právě tento muž byl dalším hostem našeho exkluzivního povídání se zástupci prostějovské veřejnosti v nejvyšším politickém orgánu, kteří současně zastávají funkce v komisích.
V rámci nového seriálu projektu MILUJEME VEČERNÍK se J. Šlambor stal již jubilejním dvacátým respondentem této rubriky. A na prázdninový čas také posledním, během července a srpna si totiž série rozhovorů s politiky dá letní pauzu. Na tomto místě se společně setkáme opět v září. Do té doby nám ale na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. klidně dál pište své dotazy na jakéhokoliv zastupitele či zastupitelku.
* Co je vlastně primárním úkolem Komise projektu Prostějov-Zdravé město a místní Agenda 21?
„Odpovím z pozice řadového člena komise, vědom si toho, že se mi na několika řádcích nemůže podařit podat ten správný obraz. Předně je třeba říci, že projekt Zdravé město byl iniciován OSN prostřednictvím Světové zdravotnické organizace. Zdravá města jsou komunitním projektem, který je součástí evropské kampaně udržitelných měst a obcí. Cíle se snaží realizovat prostřednictvím takzvané místní Agendy 21. Srozumitelněji řečeno, jde o snahu pomáhat utvářet společnost, město jako kvalitní a příjemné místo pro život na základě spolupráce a dohody s jeho obyvateli. Jde vlastně o životní styl - společné rozhodování radnice s občany, vnímání potřeb jednotlivých skupin obyvatel a jejich řešení, samozřejmě i to, jaké je ovzduší, co jíme, jak bydlíme, jak cestujeme a podobně.“
* A jaké jsou úkoly samotné komise?
„Jsou formulovány vždy na příslušný rok v Akčním plánu, který je vytvářen na základě spolupráce s občany, partnery projektu i odborným zázemím magistrátu. Výstupem je pak široké spektrum akcí přispívajících k naplnění cílů projektu. Jsou rovněž vypisovány granty zaměřené na zdravý životní styl, využití volného času, aktivity seniorů a další aktivity. Seznam akcí je skutečně dlouhý a o většině z nich se čtenáři dočítají i ve Večerníku.“
* Upřímně, vy sám si myslíte, že Prostějov je zdravé město?
„Pokud máte na mysli zdravé město z hlediska životního prostředí, pak se domnívám, že ano. Ale berte mě jako poučeného laika v této problematice. Je obecně známo, že Prostějov má, stejně jako téměř celý Olomoucký kraj, zásadní problém s polétavým prachem, přičemž doprava se na této situaci velmi významně podílí. S ostatními škodlivými látkami zásadní problémy nejsou, na rozdíl od řady jiných měst v kraji. Existuje snaha záležitost s prašností řešit, plánovaná výstavba severního obchvatu je toho také dokladem.“
* Myslíte si, že zdravému ovzduší v Prostějově může prospět právě plánovaný severní obchvat města?
„O tom nemůže být pochyb! Konec konců zlepšení úrovně ovzduší bylo jedním z podstatných argumentů, které vyústily v rozhodnutí obchvat vybudovat. Jsem přesvědčen, že odkloněním části dopravy mimo centrum města dojde ke snížení její intenzity v exponovaných částech komunikací protínajících městskou zástavbu a poklesu negativních dopadů dopravy, a to nejenom na oblast životního prostředí. Severní obchvat sám o sobě dlouhodobě problémovou situaci s ovzduším Prostějova nevyřeší, ale rozhodně přispěje k významnému zlepšení.“
* Co se ale stane, když některý z majitelů odmítne prodat pozemek potřebný k výstavbě tohoto obchvatu?
„Tato otázka je na místě, ta situace může samozřejmě reálně nastat. Ovšem až poté, co budou vyčerpány všechny možnosti jednání k dosažení majetkoprávního vypořádání. Říkám to nerad, ale pokud k dohodě nedojde, bude muset být použit institut vyvlastnění ve veřejném zájmu. Prosím, aby to nebylo chápáno jako výhrůžka. Jde skutečně o poslední krok a je zřejmé, že v sázce je mnoho! Je to investice za více jak čtyři sta milionů korun ve prospěch zejména Prostějovanů.“
* Není tajemstvím, a přiznal to i hejtman Jiří Rozbořil, že investora výstavby severního obchvatu tlačí čas. Jak moc?
„Pan hejtman má pravdu, čas je skoro vždy naším nepřítelem. Máme jeden kardinální, limitující problém, a tím je skutečnost, že investor potřebuje zažádat o stavební povolení. A k tomu potřebuje mimo jiného doložit, že na stavbou dotčených pozemcích může stavět a má zajištěno majetkoprávní vypořádání těchto pozemků. Na zajištění majetkoprávního vypořádání máme něco přes dva roky, prodloužení této doby by s sebou pravděpodobně neslo určitá rizika vyplývající z pravidel dotačního programu. Náš přístup je jednoznačný, čas nelze ztrácet, nedá se totiž zastavit. Jsme pod jeho tlakem, ale zvládneme to!“
* Kdy se podle vás po severním obchvatu projede první auto?
„Nejpozději třicátého září roku 2020.“