- 4. květen 2016
- 1199x
Od podzimu 2014 je zastupitel Jan Krchňavý (PéVéčko) předsedou Komise školské Rady města Prostějova. Jako ředitel ZŠ Jana Železného na Sídlišti Svobody v Prostějově má se školstvím pochopitelně moře zkušeností. Večerník jej tedy oprávněně vyzpovídal právě na toto téma. „V Komisi školské Rady města Prostějova pracuji jako předseda od začátku tohoto volebního období. Ale již v minulosti jsem byl jejím členem, to jí předsedal magistr Dušek,“ ohlíží se zpětně za svým působením Jan Krchňavý.
Právě tento ostřílený pedagog byl dalším hostem našeho exkluzivního povídání se zástupci prostějovské veřejnosti v nejvyšším politickém orgánu, kteří přitom zastávají různé funkce v komisích. V rámci nového seriálu projektu MILUJEME VEČERNÍK se stal již jedenáctým respondentem této rubriky. Své dotazy na kohokoliv z členů či členek Zastupitelstva statutárního města Prostějov nadále posílejte na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
* Můžete čtenářům Večerníku přiblížit, v čem spočívá práce školské komise?
„Všechny komise jsou zřízeny na základě zákona radou města, a jakožto takové jsou jejími iniciativními i poradními orgány. Komise má ale i řadu dalších úkolů týkajících se například posouzení předložených strategických materiálů, vyjádření ke koncepci školství, podpory projektů, řeší také otázky vybavenosti základních a mateřských škol či vyhodnocení návrhů investic pro další období. Každoročně pak posuzuje a předkládá žádosti o veřejnou finanční podporu i připravuje slavnostní společenský večer s vyhodnocením nejlepších pedagogů ke Dni učitelů.“
* Na čem pracujete v současnosti?
„Aktuálně komise projednává zapojení škol do místních akčních plánů rozvoje vzdělávání, které by měly nastartovat lepší využívání evropských financí ve školství prostřednictvím cílených projektů. Zabýváme se i očekávaným dopadem startu nové vyhlášky, která řeší od nového školního roku inkluzivní vzdělávání se speciálními potřebami.“
* Jak se vy osobně díváte na pokles porodnosti v Prostějově, který v budoucích letech může výrazně ovlivnit naplněnost mateřských i základních škol?
„Demografická křivka skutečně klesá. Pokles porodnosti samozřejmě povede k menší naplněnosti školek a následně základních škol. V příštích několika letech to bude spíše příjemná změna, protože mateřinky se už několik let potýkají s nedostatkem volných míst a jsou přeplněny. Například na naší mateřské škole jsme před několika lety museli navyšovat kapacitu, hledat vhodné prostory na úkor míst pro relaxaci tak, abychom vyšli vstříc poptávce rodičů. V příštím období, kdy bude přicházet méně dětí, můžeme naopak zajistit prostory pro pohybové aktivity, keramickou dílnu, hernu a podobně. A to je předpokladem pro růst kvality práce i vytvoření lepších podmínek pro děti včetně výchovně vzdělávací činnosti.“
* A jak tedy mohou dopadnout základní školy?
„To, co jsem uvedl, platí následně i o základních školách. Já osobně onen pokles, až dojde i na základní školy, velmi vítám, protože naplněnost škol je momentálně na samé hranici únosnosti. Je málo tříd, postrádáme odborné učebny, při dělení jazyků není žádná volná učebna. Abychom na základní škole Jana Železného uspokojili co největší počet žadatelů při zápisu do prvních tříd, museli jsme již před třemi roky zrušit dílnu, cvičnou kuchyňku a přebudovat vše na kmenové třídy... Ani jedno oddělení školní družiny bohužel nemá svou místnost. (povzdechne si) Všechna jsou v kmenových třídách. Proto usiluji o možnost nadstavby jednoho pavilonu.“
* Hrozí v blízké budoucnosti omezení kapacit základních škol, či snad dokonce zrušení některého ze školských zařízení?
„Toho se v blízké budoucnosti zase nemusíme bát! Předpokládejme, že podpora vzdělání bude na prvních místech v programových prohlášeních většiny politických subjektů nejen před volbami, ale trvale. Potom by mělo nastat období, kdy volné prostory využijeme pro zvýšení kvality výuky, pohody motivujícího školního prostředí a budování odborných učeben odpovídajících svou vybaveností moderním evropským trendům. Aby byly školy více spojeny se životem občanů města, nabízí se i jejich smysluplné využití jako center vzdělanosti. Vždyť i školní tělocvičny jsou dnes plně využity. Proč nevyužít i jiných vybraných prostor?“
* Jak známo, jste ředitelem Základní školy Jana Železného. Tady asi nemáte každoroční problémy, jak naplnit první třídy novými žáky, že?
„Už jsem nastínil, že na naši školu se každoročně hlásí mnohem více žáků, než lze přijmout. Kapacitu jsme proto před rokem museli navýšit. Velký zájem je samozřejmě z oblasti Čechovic, ze sídliště Hloučela a relativně nových ulic západní části města. Což nás sice těší, ale i zavazuje. Udržet vysokou úroveň školy je v dnešní překotné době vlivem mnoha faktorů stále těžší. Je třeba mít výborné a dobré učitele, z rodin slušně vychované děti a spolupracující, vstřícné a spravedlivé rodiče. Komu se podaří tuto představu realizovat, vytvoří skutečně nejlepší školu.“