- 11. září 2015
- 1811x
Své brány otevřelo minulé úterý také nejznámější prostějovské gymnázium, nesoucí jméno básníka Jiřího Wolkera, v jehož čele stojí již třináctým rokem Michal Šmucr. Přestože má šéf GJW výhrady vůči současné ministryni školství i podpoře rodin, na chuti a energii do práce mu to neubírá. S čím jde do dalšího školního roku Večerník zjišťoval v exkluzivním rozhovoru.
Minulé úterý začal školní rok 2015/2016. Jak zahájení proběhlo na G.J.W. Z vašeho pohledu?
„Prvního září jsme začali pracovat ve čtyřiadvaceti třídách gymnázia. Osobně jsem se byl přivítat s žáky prvních ročníků a prim, kteří se seznamovali s prostředím školy a učiteli. Především pro žáky prim je to velká změna. Je hezké vidět ten kontrast, jak se žáček nebo žákyně z prim za osm let změní v dospělého člověka. Samozřejmě, že začátek školního roku je spojený i s úvodními poradami pedagogického sboru. Říkáme si naše pracovní cíle a také vítáme nové kolegy. Věřím, že většina kolegů i žáků se na začátek školního roku těšila.“
Víme, že část studenstva má před jistým mezinárodním projektem a za hranice pojedou i učitelé. O co jde?
„Sedmdesát našich žáků pojede na jazykový pobyt do Anglie. Jde o studenty víceletého gymnázia s rozšířenou angličtinou a doplní je žáci s výraznými studijními výsledky. Mé kolegy zase čekají jazykové kurzy v zahraničí. První dva začínají v říjnu kurzem na Maltě a celkem půjde o asi desítku kolegů, kteří se zúčastní této přípravy tak, aby mohli s certifikovanými znalostmi anglického jazyka vyučovat některá témata svého předmětu v angličtině.“
Přibližte čtenářům v jakém stádiu je projekt sportovních tříd?
Především musím zdůraznit, že talentovaní sportovci tvoří pouze čtvrtinu našich žáků. Tři čtvrtiny naší práce patří nadaným dětem, které chtějí být lékaři, vědci, techniky, právníky a podobně. Nabídnout v Prostějově studium talentovaným sportovcům je logickým příspěvkem školy k tomu, že Prostějov je dnes světoznámým městem sportu. Pokud se dočtete ve světovém tisku o současnosti Prostějova, je tomu ve většině případů díky sportu. Myslím, že je potřeba podpořit perspektivní projekty, jako je olympijské centrum a vytvářet předpoklady i pro to, aby i nadaní sportovci mohli v Prostějově kvalitně studovat.“
Závěrem jedna ožehavější otázka, co říkáte na reformu financování v resortu školství a vůbec další kroky současné ministryně?
„Školství prožívá permanentní reformu a otevřeně říkám, že je to k jeho škodě! Myslím, že nepotřebujeme reformovat systém financování, ale potřebujeme do současného systému dostat více finančních prostředků. Stále v naší zemi zkoušíme vytvořit skandinávské školství za české peníze, což prostě nemůže fungovat. Školství potřebuje stabilitu, dialog mezi politickými stranami. Učitelé a ředitelé pak potřebují prostor, aby se mohli plně věnovat své práci. Obecně podmínky pro práci škol se však zhoršují. V řadě případů odpadá rodina jako základní partner a mizí řád i pevnost výchovy dětí. To zhoršuje podmínky pro práci školy a ve svých důsledcích to bude mít velmi negativní dopad na budoucnost. Osobně si myslím, že v českých školách nechybí výchova k multikulturalismu, ale nedaří se nám výchova k práci, odpovědnosti a úctě...“