- 12. červen 2015
- 1579x
Patří k nejzkušenějším a služebně nejstarším komunálním politikům v Prostějově. Sociální demokrat Alois Mačák (na snímku) je nejen prostějovským radním, ale zároveň prvním náměstkem hejtmana Olomouckého kraje. Večerník se jej v dalším díle dlouhodobého seriálu rozhovorů se zastupiteli ptal nejenom na současnou atmosféru v zastupitelstvu města, ale také na jednání s vedením hokejového klubu a neopomněli jsme ani téma plánovaného severního obchvatu Prostějova...
●● Jak se vy osobně díváte na atmosféru při jednáních současného zastupitelstva města?
„Určitá negativní atmosféra je zřejmě dána tím, že někteří opoziční zastupitelé jsou poprvé členy zastupitelstva, tedy jsou méně zkušení, a dodnes se nedokázali vyrovnat s jejich volebním výsledkem nebo povolebním uspořádáním. Nemám však žádný problém s kýmkoliv z nich zajít na pivo a popovídat si (úsměv). Za více než dvacet roků jsem zažil jak období v koalici, tak i v opozici, ale například po jednáních jsem vždy podpořil návrh rozpočtu jak města, tak i kraje. Všichni totiž snad víme, co v praxi znamená takzvané rozpočtové provizorium.“
●● Když se vrátíme o půl roku zpátky, právě řada opozičních zastupitelů hlasovala proti rozpočtu města, přestože k němu neměla předtím žádných námitek. Vysvětlili vám, co proti jeho podobě mají?
„Bohužel je pravdou, že jediný opoziční zastupitel hlasoval pro návrh rozpočtu. Ostatní jej nepodpořili, aniž by sdělili relevantní důvody nebo argumenty, proč s tímto návrhem nesouhlasí. To je učebnicový příklad, když chce někdo být opozicí za každou cenu! Rozpočet města na tento rok byl opět velmi pečlivě připravený. Naše město na rozdíl od jiných vzkvétá, je dlouhodobě ve výborné ekonomické kondici a bez koruny dluhů. Jsou města, která si
z finančních důvodů neplní ani své zákonné povinnosti, natož aby mohly významně podporovat například sport nebo kulturu. Pro informaci uvedu, že rozpočet kraje na rok 2015 byl schválen jednohlasně, tedy i všemi opozičními zastupiteli...“
●● Považujete nynější doslova maratónská jednání zastupitelstva za přínosná?
„Materiály jsou členům zastupitelstva zpravidla předávány sedm dnů předem, což je dostatečná doba k jejich prostudování a pokládání dotazů nebo připomínek nejen přímo na zasedání zastupitelstva. Mnohdy jsou to jen dotazy pro dotazy, případně nepochopení, což vlastně je technická poznámka. Je dobře, že v současnosti máme živý přenos ze zasedání zastupitelstva a občané si sami mohou udělat svůj názor, jak kdo je konstruktivní, a jak přínosně jedná. Radě města jsem navrhoval, aby zasedání zastupitelstva byla až od patnácté hodiny a mohlo se jej osobně zúčastnit více občanů...“
●● Osobně jste vedl jednání s generálním manažerem LHK Jestřábi Jaroslavem Luňákem.
O čem všem jste diskutovali?
„O perspektivě ledního hokeje v Prostějově, který má tradici již přes sto roků, důstojnějším zázemí na zimním stadionu pro diváky i hokejisty, ale pochopitelně především o finanční podpoře tomuto oblíbenému sportu. Připomenu, že v roce 1997 výrazná většina tehdejších zastupitelů, včetně mě, hlasovala, aby město koupilo zimní stadion. A následně hokejovou licenci pro první hokejovou ligu. Lední hokej město vždy v rámci možností podporovalo. Pokud by tomu tak nebylo, v Prostějově by pravděpodobně lední hokej nebyl. Bezesporu je to také úzká vazba na mládež a krasobruslaře.“
* Považujete tedy další finanční podporu prvoligového hokejového mužstva ve výši tří milionů korun za přiměřenou?
„Ano, je to určitý kompromis a umění možného. Musíme brát také zřetel na mnoho dalších oblíbených a úspěšných sportů. Málokteré město v České republice se totiž může pochlubit tím, že má tolik úspěšných odvětví a sportovců samotných. Stručně řečeno, musíme finančně vyvažovat na všechny strany a také i nadále významně podporovat mládežnický sport.“
●● V jakém stádiu jsou jednání o výstavbě severního obchvatu Prostějova?
„Od února tohoto roku máme pravomocné územní rozhodnutí a chystáme stavební povolení. Problémem pro samotnou realizaci této důležité investiční akce za zhruba čtyři sta milionů korun jsou především výkupy pozemků. Plánovanou stavbou je dotčeno sto třicet vlastníků. Většina z nich za cenu určenou soudním znalcem čtyřista korun za metr čtvereční nechce pozemky prodat, proto připravujeme kroky k takzvanému vyvlastnění, což je však složitý a časově náročný proces. Děláme vše pro to, aby se konečně změnila bezzubá příslušná legislativa a výkupy nemovitostí pro dopravní stavby byly podstatně jednodušší.“