- 19. říjen 2015
- 1945x
Letošní ročník divadelního festivalu Aplaus začal netradičně až druhým plánovaným představením. To premiérové bylo přesunuto na neurčito z důvodu náhlé zdravotní indispozice Milana Lasici. Festival tedy otevřela uplynulý pátek 16. října hra Amadeus (tj. Milovaný Bohem) brněnského divadla Husa na provázku. V hlavních rolích se představili Miroslav Donutil, který se do „Husy“ vrátil po dlouhých čtyřiadvaceti letech působení v pražském Národním divadle, a jeho syn Martin Donutil. Večerník byl pochopitelně při tom!
Otec a syn na jednou jevišti. Již tohle spojení v divácích muselo vzbuzovat velkou zvědavost. Navíc návrat Miroslava Donutila na prkna divadla, kde kdysi začínal. Když se k tomu přičte jméno oblíbeného režiséra Vladimíra Morávka, zdá se, že je úspěch představení již dopředu zaručen. A bylo tomu v Prostějově skutečně tak?
Divadlo praskalo ve švech
Divadelní Aplaus, pořádaný marketingovou společností TK PLUS, je již několik let zárukou toho, že mají Prostějované možnost vidět to nejlepší, co se během roku na divadelní scéně událo. Právě z tohoto důvodu jsou lístky na všechna představení festivalu vždy během chvilky beznadějně vyprodány. A nejinak tomu bylo i minulý pátek. Městské divadlo opět praskalo ve švech a všichni byli zvědaví, jak se Husa na provázku s námětem Petera Schaffera, který již bravurně zrežíroval ve svém filmu Amadeus z roku 1984 Miloš Forman, vypořádá.
Morávek se nechal inspirovat Formanem
Již od začátku bylo jasné, že se inscenace z části drží Formanovy filmové adaptace. To ostatně režisér Vladimír Morávek jasně dopředu avizoval a dodal, že je představení přímo dedikováno Miloši Formanovi, jehož si velmi váží. Přesto Formana nekopíruje, ale snaží se přinést divákům nový zážitek, byť ze známého tématu. Tomu napomáhá i skvěle vytvořená scéna, jejímž základem je hromada matrací a bílo zlaté dekorace ladící s kostýmy herců, které navozují pocit klasicistní elegance. Silným dojmem také působily bílé postavy „Větříčků“, kteří zaplnili divadlo do posledního místa, zjevovali se na balkónech i v hledišti a byli určitými „glosátory“ děje a také neustále se opakující a silně se do paměti vrývající části Mozartova rekviem, které zaznívaly mezi replikami hlavních postav během celého představení.
Hlavní postavy, Amadea a Salieriho, ztvárnili otec a syn
Dějovou linii celé hry tvořil vztah oblíbeného, obletovaného a privilegovaného skladatele Salieriho, který však byl symbolem naprosté umělecké průměrnosti, a „Bohem Milovaného“, ale zatracovaného a nepochopeného geniálního skladatele W. A. Mozarta. Salieri svými intrikami dohnal nakonec Mozarta až do záhuby, uspokojení mu to však nepřineslo a nakonec ze zoufalství spáchal sebevraždu. Role Salieriho se ujal Miroslav Donutil skvěle. Jeho postava na jevišti rostla, jeho nenávist, závist a touha po pomstě Mozartovi byla silnější a silnější a stále sugestivnější. Čtyřiadvacetiletý syn Martin pak ztvárnil postavu rozpolceného hudebního génia Mozarta také se ctí. A okamžiky jejich vzájemných dialogů byly asi těmi nejsilnějšími z celého představení.
Divadelníci sklidili „standing ovation“
Podle reakcí diváků padl Morávkův Amadeus v Prostějově na „úrodnou půdu“. „Jsem nadšená. Donutil byl prostě úžasný. Hrál Salieriho tak dobře, až jsem ho chvílemi nenáviděla, jak byl odporný,“ vyzdvihla herecký výkon Miroslava Donutila divačka Zdeňka. „Představení nebylo co vytknout. Třeba to, jak byli herci úplně všude, zjevovali se z ničeho nic mezi námi, bylo velmi působivé. Jen mě trošku mrzelo, že jsem nebyla napjatá, jak bude děj pokračovat, protože námět je tak notoricky známý,“ podotkla ještě návštěvnice Pavla.
Podle závěrečného potlesku se ovšem nezdálo, že by to divákům nějak příliš vadilo. Inscenace si i tak odnesla závěrečný potlesk vestoje. A PROSTĚJOVSKÝ Večerník má pro vás v rukávu ještě jeden dárek. Už v příštím vydání najdete exkluzivní rozhovor přímo s Miroslavem Donutilem!