- 26. září 2018
- 1247x
Přilepit se k betonu. Vysvištět prostorem. Mít to všechno v pohybu. V šedi ČSSR 70. a 80. let něco úplně jiného, úplně nového. Láska na první pohled. Nekonečný mejdan, vysoký adrenalin. Tak popisují tvůrci svůj nový dokument o české skateboardové scéně v Československu. Kultovní postavy českého a světového skateboardingu v příbězích zlámaných kostí, nezlomných přátelství a divoké jízdy za svobodou uprostřed komunismu byl také k vidění uplynulý čtvrtek premiérově v kině Metro 70. Jako hosté v debatě vystoupili i prostějovští jezdci, pro které je skateboard styl života. A Večerník u toho samozřejmě nechyběl.
Nový film režiséra Šimona Šafránka King Skate dokumentuje historii skateboardové scény v tehdejším Československu. Zatímco v televizi probíhaly spartakiády, na sídlištích se scházely party lidí, kteří propadli kouzlu prkna na kolečkách. Tvůrci při natáčení prošli stovky hodin unikátních archivních záběrů první skateboardingové komunity 70. let, kam patřili herec Petr Forman, syn
„Máme štěstí, že se okolo party průkopníků vždy pohyboval někdo s kamerou,“ přiznal režisér režiséra Miloše Formana, či budoucí mistr světa Luděk Váša. Šimon Šafránek. Někteří kameramani velmi vynalézavě ukládali kameru do dětského kočárku, aby se neklepala a mohla jet vedle skejťáka.
Soundtrack k filmu obsahuje čtyřicet písniček, dvacet kapel z Československa i ze zahraničí a jeho rozpočet převyšuje většinu českých filmů. Po projekci dokumentu King Skate o začátcích skateboardové scény u nás v ČSSR začala diskuse propojená s projekcí fotografií s prostějovskými „pamětníky“ skateboardu o devadesátých letech minulého století a novém tisíciletí v Prostějově. Na padesát lidí v sále tak mělo jedinečnou možnost zeptat se na vše, co je o tomto fenoménu zajímalo. „Jaké byly první pády, zaniklá místa na ježdění, co koho k prknu přivedlo, co jej naučilo, kam se díky skateboardu dostali. I o tom byla následná debata,“ prozradil Jan Papica, jeden z hlavních organizátorů debaty. Milan Rozsypálek zastupoval spolu se streetartovým umělcem Oliverem Hellerem oldschool éru 90. let. Novou vlnu, která vycházela ze svého propletení s hip-hopovou subkulturou, prezentoval známý prostějovský rapper Douny. „Celá diskuse vyústila v krásné vzpomínání všech přihlížejících skejťáků v sále. Rideři v kině předvedli, že není na místě koukat po mladých subkulturách s despektem, či skrze prsty,“ dodal Papica.