- 7. únor 2015
- 1865x
Šli jste právě „pumpnout“ bankomat a máte v peněžence tisícovky, případně snad ještě vyšší bankovku? Pak vězte, že u některých obchodníků v Prostějově nemusíte mít zrovna na růžích ustláno a dočkat se vlídného přijetí. Obzvlášť lehké to nebudete mít, rozhodnete-li se udělat útratu v řádech desítek korun. Otázka zní, proč byste měli při takové banalitě narazit na problém...?
Legislativa totiž v tomto případě hovoří celkem jasně. „Podle vyjádření našeho právníka je základní právní úpravou zákon č. 136/2011 Sb. o oběhu bankovek a mincí, kde je v § 5, odst. 1 stanoveno, že každý je povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení, ledaže je oprávněn jejich příjem odmítnout,“ cituje Večerníku příslušný zákon předsedkyně Sdružení na obranu spotřebitelů Gerta Mazalová. Doplňme, že odmítnout lze pouze neplatné platidlo a více než padesát mincí v jedné platbě. Tedy opačný případ, než je ten, se kterým se většina zákazníků v obchodech denně setkává.
„Byl jsem si v masně nakoupit, platil jsem asi šedesát korun a v peněžence měl tisícikorunu. Na pokladně ale viselo upozornění, že v těchto případech nejsou povinni vracet s odůvodněním, že nejsou banka. Bylo to doplněno příslušně arogantním projevem prodavačky,“ postěžoval si přímo v naší redakci na jednu z provozoven pan Kravák.
Večerník se samozřejmě vydal tento podnět prověřit. „Se zákazníky máme při rozměňování bohužel špatné zkušenosti,“ přiznala Hana Drmolová, vedoucí prodejny Těšínská jatka. „V okolí je banka, pošta i spořitelna, zákazníci si ovšem obdržené větší bankovky rozměňují u nás. Je to především starší generace, která má zažitý dojem, že masna přetéká penězi. Dávno tomu už ale tak není,“ objasnila dále vedoucí..
Přesto projevila trochu dobré vůle. „Snažíme se vše řešit dohodou, ale někdy člověk přímo vidí, že zákazník v peněžence drobné má, ale chce si opravdu jen rozměnit,“ přidává se jedna z prodavaček. A jakoby na dokreslení, zrovna přinesla její kolegyně rozměnit do pokladny tři tisícovky...
K této problematice se vyjádřil za živnostenský úřad prostějovského magistrátu vedoucí kontrolního oddělení Jaroslav Fryč. „Někteří obchodníci mohou mít negativní zkušenosti například s pravidelným rozměňováním drobných do automatů, což je pochopitelně problém. Tyto situace by se měly posuzovat individuálně a vždy na základě vzájemné dohody,“ radí Fryč.
Rada Večerníku:
Jestliže se tedy v obchodě či restauraci dostanete do podobné situace, kdy na vás obsluha zahučí, že to tedy máte smůlu, protože vám nevrátí, vězte, že jste sice v právu, na druhou stranu si v daném okamžiku toto právo těžko vymůžete. Optimální je pokusit se o dohodu, a pokud si obsluha opravdu není schopna z interních zdrojů pomoci, jít si raději o „dům dál“ rozměnit.
V případě, že vám tato peripetie znechutila den i dotyčnou provozovnu, máte samozřejmě jako každý zákazník svaté právo tržní reakce - už tam znovu nejít...(tok)