- 2. únor 2015
- 4405x
A je to tu zase! Snad žádná jiná firma v regionu nejitří mezi lidmi takové emoce jako Elmo-plast v Alojzově. V malé obci s 230 obyvateli už delší čas působí úspěšný podnik, který se zaměřil na výrobu plastových potrubí pro kanalizace. Ve svém oboru patří mezi špičku nejen v republice, ale i v Evropě. Jeho expanze je však řadě místních trnem v oku.
Vlnu nevole mezi občany Alojzova nedávno vyvolalo zjištění, že Elmo-plast plánuje stavbu pěti nových šestnáct metrů vysokých skladovacích sil a jedné zděné haly. Přestože by stavba měla proběhnout přímo v areálu firmy, mnozí lidé hodně hlasitě dávají najevo svůj nesouhlas. Domnívají se totiž, že k rozvoji firmy dochází na úkor životního prostředí v malé obci. Vadí jim zejména stále rostoucí počet kamionů v Alojzově. „Nákladní auta často brání plynulému provozu od Křenůvek a Myslejovic. Tyto silnice jsou nepřehledné a již několikrát nebylo daleko k dopravní nehodě,“ vyjádřila se například Sandra Stropková, která společně s ostatními svolala k této věci právě na dnešek, tj. pondělí 2. února schůzi. „Všichni občané by měli dobře zvážit, kde chtějí bydlet, protože pak již není cesty zpět!“ burcují organizátoři setkání.
Ivo Martínek: „Děláme vše podle zákona“
Majitel společnosti Elmo-plast vidí námitky občanů z Alojzova jako neopodstatněné. „Někteří lidé si zřejmě myslí, že dělám něco nezákonného. To však rozhodně není pravda. Nechápu, proč by jakákoliv soukromá společnost nemohla na svých pozemcích postavit budovy sloužící k jejímu rozvoji. To chceme, aby se vše vyrábělo v Číně?! Samozřejmě, že je nutné přijmout všechna omezení, která vyplývají ze zákona. A těch u nás na rozdíl od Číny skutečně není málo. Ve všech svých provozech například musíme dodržovat velmi přísné hlukové limity, kontroly jsou u nás každou chvíli,“ reagoval na kritiku exkluzivně pro Večerník Ivo Martínek.
Celou věcí se nyní zabývá Stavební úřad v Prostějově, který má pravomoc vydat na stavbu povolení. „Lidé, kterým úspěch Elmo-plastu dlouhodobě leží v žaludku, prostě nechtějí slyšet rozumné argumenty. To, zda jsme zákony porušili či nikoliv, nechť posoudí nezávislí odborníci ze Stavebního úřadu a dalších institucí,” zdůraznil Martínek.
Mohou si lidé za problémy s kamiony sami?
Ohledně problému se stáním kamionů, na který lidé v souvislosti s Elmo-plastem upozorňují, se nabízí alternativa vybudovat u podniku novou odstavnou plochu. „My jsme už takový projekt připravili asi před pěti lety! Obec nám však kvůli nesouhlasu občanů s rozšiřováním firmy absolutně nevyšla vstříc.
A nyní si ti samí lidé stěžují na to, že kamiony občas stávají u silnice. Celé je to absolutně nelogické..,“ podivuje se Martínek.
Sila budou nižší než stávající budova
Nevraživost části voličů se projevila i na současném postoji vedení obce. „Některé věci ohledně nových staveb v areálu Elmo-plastu jsme si vysvětlili při jednání se Stavebním úřadem.
V tuto chvíli však nesouhlasíme s výškou jednotlivých sil. Jak vysoká vlastně mají být, to vám z hlavy neřeknu,“ vyjádřil se starosta Alojzova Miroslav Grulich.
Sklad dle Martínka má mít šestnáct metrů. „Přitom naše současná nejvyšší budova je o metr a půl vyšší. Navíc sila budou uvnitř areálu za halou, takže na ně ze silnice fakticky nebude vidět,“ vrtí hlavou majitel Elmo-plastu, který v současnosti zaměstnává přibližně padesát lidí.