Dobré ráno, dnes je středa 15.5.2024
svátek slaví Žofie,
zítra Přemysl
•Žhavé novinky, informace, soutěže a výhry jen
pro vyvolené, kteří se přihlásí k odběru níže...
facebooktwitteryoutubeinstagram

16 11 macakPrvní náměstek hejtmana Olomouckého kraje a člen Rady Statutárního města Prostějova Alois Mačák (na snímku), působí ve veřejném životě od roku 1989, kdy se angažoval v Občanském fóru a v polistopadových odborech. Zkušený politik je od roku 1994 členem Zastupitelstva města Prostějova za ČSSD. Přes deset roků vykonával funkci místostarosty města Prostějova. V roce 2004 byl zvolen do Zastupitelstva Olomouckého kraje, o čtyři roky se pak stal náměstkem hejtmana pro oblast dopravy, přičemž tuto funkci zastává doposud. Po dalších volbách v roce 2012 se stal prvním náměstkem krajského hejtmana a de afcto druhým mužem Olomouckého kraje. Vzhledem k tomu, že se nacházíme v polovině současného funkčního období, požádal jej Večerník o zodpovězení několika otázek týkajících se plnění „Programového prohlášení Rady Olomouckého kraje“ a dopravní problematiky. Zde jsou reakce vicehejtmana...

Jste v poločase volebního období, můžete stručně zhodnotit plnění „Programového prohlášení Rady Olomouckého kraje pro roky 2012 -2016“?
„Jsem rád, že mohu konstatovat, že průběžně toto programové prohlášení plníme. Jsou v něm stanoveny priority, které odráží skutečné potřeby občanů Olomouckého kraje. Z prostorových důvodů vás však odkážu na webové stránky kraje www.kr-olomoucky.cz, kde je detailně plnění tohoto významného dokumentu za všechny oblasti včetně dopravy postupně zpracováváno. Uvedu alespoň jeden konkrétní argument, který hovoří, že pokračujeme správně a zodpovědně. Rozpočet kraje na rok 2015 byl schválen jednohlasně, když pro něj zvedlo ruku všech jednapadesát přítomných zastupitelů. V České republice je to něco naprosto výjimečného!“
Jak tedy hodnotíte plnění programového prohlášení v oblasti dopravy, za kterou máte osobní odpovědnost?
„Doprava je oblast, která bezesporu souvisí téměř se vším a její kvalitní fungování je základním předpokladem zajištění prosperity kraje. Daří se nám jako jednomu z mála krajů udržet rozsah dopravní obslužnosti, ať již autobusové nebo drážní. Dopravní obslužnost je naše priorita, na kterou vynakládáme každý rok zhruba jednu miliardu korun. Dále rozvíjíme integrovaný dopravní systém a jsme v současnosti na třetím místě ze všech čtrnácti krajů. Nejedná se jen o mobilitu pracovní síly, ale o každodenní potřeby našich občanů. Zásadní pozornost věnujeme také obnově a údržbě silniční infrastruktury, do které jsme postupně investovali přes šest miliard korun. Na jedné straně je to poměrně vysoká částka peněz, na tyto užitečné investice bychom však potřebovali ještě více. Na průběžné plnění dalších závazků si dovolím odkázat na výše uvedené webové stránky.“
V jakém stavu převáděl v roce 2001 stát na kraj silnice II. a III. třídy včetně mostů?
„Bohužel, stát tuto infrastrukturu převáděl ve velmi špatném technickém stavu. Jednorázově bychom potřebovali zhruba pětadvacet miliard korun, aby silniční infrastruktura měla standard jedenadvacátého století. V současnosti je v majetku kraje přes tři tisíce kilometrů silnic a 1109 mostů, což představuje šestaosmdesát procent všech silnic a dvaasedmdesát procent mostů nacházejících se na katastrálním území kraje.“
Jaké finanční prostředky plánuje Olomoucký kraj investovat na své silnice druhé a třetí třídy včetně mostů během letošního roku?
„Do obnovy této infrastruktury plánujeme investovat zhruba jednu miliardu korun! K tomu využijeme jak finanční prostředky z rozpočtu kraje, tak i z Regionálního operačního programu a Státního fondu dopravní infrastruktury. Opět zdůrazním, že kvalitní dopravní infrastruktura je základem prosperity kraje. Proto také dlouhodobě vytváříme tlak především na ministerstvo dopravy, Správu železniční dopravní cesty nebo Ředitelství silnic a dálnic ČR. Život nám však komplikuje skutečnost, že za šest roků máme již desátého ministra dopravy a za rok dokonce pátého generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic České republiky...“
Které investiční akce realizoval za poslední roky Olomoucký kraj přímo v Prostějově a které hodlá realizovat během nadcházejících dvanácti měsíců?
„Tak bude to například okružní křižovatka na Petrském náměstí, okružní křižovatka U Rodenů, rekonstrukce ulic Dolní či Olomoucká. V příštím roce je k realizaci připravena a dohodnuta například přestavba okružní křižovatky na Přikrylově náměstí nebo výstavba parkoviště uvnitř areálu nemocnice s kapacitou přes stovku míst. Některé investiční akce jsou v součinnosti se Statutárním městem Prostějov včetně financování. Jsem moc rád, že spolupráce Olomouckého kraje s vedením našeho města, nejen v dopravní problematice, je dlouhodobě na velmi dobré úrovni. Daří se také zajišťovat finanční prostředky na cyklistické stezky nebo bezpečnostní prvky například přechody pro chodce. Je více než potěšitelné, že naše město na rozdíl od jiných měst vzkvétá, je dlouhodobě ve výborné ekonomické kondici a bez koruny dluhu.“
Co hodláte v budoucnu prosadit pro Statutární město Prostějov s ohledem na vaše současné funkce?
„Každý, kdo je v určité funkci, by měl pro své město udělat maximum. (úsměv) I nadále se budu zejména věnovat oblasti dopravy a prosazování různých investičních akcí. Chci například, v rámci možností, pomoci realizaci ´Přeložky silnice II/366 Prostějov-sever´, která je známá mezi veřejností spíše jako takzvaný severní obchvat. Význam a potřebnost této investiční akce si náležitě uvědomujeme, proto již v roce 2007 byla příprava stavby schválena v orgánech kraje. Tento tříkilometrový obchvat má vést od kruhového objezdu v Olomoucké ulici na výpadovku na Kostelec na Hané. Hlavním důvodem přeložení silnice za zhruba čtyři sta milionů korun je odklonění tranzitní dopravy z centra města. Problémem pro samotnou realizaci jsou mimo jiné i výkupy pozemků. Věřím, že v tomto roce se konečně změní příslušná legislativa a výkupy nemovitostí pro dopravní stavby budou.
A já osobně budu v orgánech kraje navrhovat vyvlastnění pozemků, které se týkají severního obchvatu.“

  • Makový pohřební služba
  • 1

Předpověď počasí

Předpověď počasí

Anketa - hlavní

Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?

2017 vitejte na svete banner

Speciály Večerníku

2019 tv pohoda banner

 

Barometr

Vánoční strom bude.

Tohle nám nemůže vzít ani ten lotr koronavirus! Prostějovští radní oznámili, že konání vánočního jarmarku na náměstí T. G. Masaryka je sice v ohrožení, ale o tradiční a neodmyslitelnou součást rynku nepřijdeme. Vánoční strom je už vybrán a letos ho městu darovala rodina z Lipové.

 

Další chyba na Vápenici.
Špatně vypočítané kilometry na směrovníku u Národního domu nejsou jedinou „mýlkou“ na Vápenici v Prostějově. Jak Večerník upozornili čtenáři, při odbočení vlevo do centra v Prostějově je nakřivo namalován odbočující pruh. Podle zlých jazyků museli být lajnovači pod parou...

Nezapomněli na lidi.

Osobnost týdne

Ladislav ADAMÍK

Úctyhodného věku šestadevadesáti let se před týdnem dožil bývalý kvalitní prostějovský atlet. Osobní výročí blížící se magické stovce oslavil v pondělí 19. října.

11 stasova

THUAN DINH DUC

 

Číslo týdne

1 983

Podle posledního sčítání žije v Prostějově 1 983 cizinců. Nejvíce zde pobývá Slováků a Ukrajinců, silné zázemí zde mají Vietnamci.

33

Výrok týdne

„ZATÍM PO NICH NENÍ POJMENOVÁNO VŮBEC NIC!“

Lidé budou vybírat nový název parku v Okružní ulici podle jmen slavných rodáků. A jak zmínil primátor Jura, zatím po nich není pojmenováno vůbec nic...