- 22. prosinec 2014
- 1592x
Každým rokem v podzimních měsících dusí Prostějov smog. A není divu! I přes vybudování severní obslužné komunikace a jižního kvadrantu je městský vnitřní okruh stále přetížen hustou intenzitou dopravy. Vždyť například jen Wolkerovou ulicí projede každý den přes patnáct a půl tisíce vozidel. Smogové situace v našem městě navíc podle první náměstkyně primátora vyvolává i provoz na rychlostní komunikaci podél Prostějova, hlavně skoro třicet tisíc aut projíždějících denně po estakádě Haná. CO S TÍM? Všichni, kteří dopravě rozumí, to vědí - nutný je OBCHVAT MĚSTA!
„Nejvíce zatížen zůstává v Prostějově vnitřní městský okruh, především pak Wolkerova ulice. Na ní je vůbec nejvyšší intenzita dopravy, která se pohybuje kolem čtrnácti až šestnácti tisíc vozidel během čtyřiadvaceti hodin. Vybudování vnějšího městského okruhu by tedy určitě pomohlo,“ míní Michael Vafek, dopravní inženýr Dopravního inspektorátu Policie ČR v Prostějově. „Byl sice již vybudován první kvadrant spojující Kosteleckou ulici přes ulici Josefa Lady na Plumlovskou, v současné době se navíc na jižním kvadrantu dostavují kruhové křižovatky v Krasické a Anenské ulici. Další dva kvadranty vnějšího městského okruhu ale stále nejsou zaneseny ani v územním plánu,“ konstatuje Vafek s tím, že na tom vnitřním okruhu převládá vnitroměstská, zdrojová a cílová doprava, tranzitní je pak minimální, pohybuje se okolo šesti procent za den.
Ovšem nejenom Wolkerova, ale i ostatní prostějovské ulice trpí přetížeností. Dalšími v pořadí jsou Blahoslavova ulice a Vápenice. „Na druhé straně se díky jižnímu kvadrantu rapidně snížila dopravní přehuštěnost v Brněnské a Žeranovské ulici. Daleko plynulejšímu provozu na vnitřním městském okruhu pomohly zcela jistě rondely a hodně si v tomto slibujeme od nové kruhové křižovatky na Přikrylově náměstí, kterou plánujeme v roce 2015. Je pravdou, že nutně potřebujeme vnější obchvat Prostějova, ale to je bohužel ještě běh na hodně dlouhou trať...,“ krčí rameny první náměstkyně primátora Statutárního města Prostějova Alena Rašková, která je zodpovědná za dopravu ve městě.
„Realizace vnějšího obchvatu ve směru od Držovic přes Smržice na Kosteleckou ulici je naší prioritou pro příští roky. Hodně tomuto plánu může pomoci účast Prostějova v takzvané Olomoucké aglomeraci, kdy bychom z fondů ITI mohli získat potřebné finanční prostředky. Náklady na výstavbu vnějšího obchvatu se totiž odhadují zhruba na tři sta milionů korun. To ale není jediný problém, se kterým se potýkáme a brání nám v rychlejší realizaci tohoto projektu. Bohužel, stále váznou jednání se soukromými majiteli potřebných pozemků o jejich odkoupení,“ uvedl Miroslav Pišťák, primátor Statutárního města Prostějov.
Vedení magistrátu je tedy přesvědčeno, že provozu na vnitřním městském okruhu pomohou výstavbou početných rondelů. Jistě, počet aut se tím nezmenší, ale jejich pohyb má být daleko plynulejší. Výhodou kruhových křižovatek si ale není příliš jistý policejní dopravní inženýr. „Křižovatky řízené světelným signalizačním zařízením a okružní křižovatky mají své různé výhody a nevýhody. U křižovatek se semafory je výhodou jejich dynamika řízení, navíc chodci přecházející vozovku mají vyčleněný svůj čas k jejímu přejití. Nevýhodou je delší čas zdržení vozidel.
U rondelů se napevno vybuduje křižovatka a tato je beze změn, navíc u ní neexistuje dynamika řízení. Chodci přecházející vozovku u okružní křižovatky většinou musí využívat mezer mezi projíždějícími vozidly. Toto řešení je koliznější než u klasických křižovatek se světelnou signalizací. Například na rondelu na Petrském náměstí se staly letos již čtyři dopravní nehody, při kterých došlo ke střetu vozidel s chodci. Když to shrnu, pro motorovou dopravu je bezpečnější křižovatka okružní, jsou zde však problémy s chodci a cyklisty. Nelze tedy jednoznačně říci, které řešení je lepší, každé má své výhody a zápory,“ spouští hypotézu Michael Vafek.
JAK TO VIDÍTE VY? Svůj názor nám můžete sdělit na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.!