- 20. srpen 2012
- 2916x
„Okrást lidi a zbavit se zbytečných krámů,“ tak by se dala shrnout filosofie prodavačů na nejrůznějších předváděcích akcí. Obětí jejich praktik se stávají především lidé v důchodovém věku. Situace se přitom přiostřuje. Na akcích už nejde jen o to pomocí nejrůznějších fíglů prodat lidem předražené a zbytečné zboží. Prodejci se nezdráhají lidi týrat žízní, hladem a stále častěji v nich probouzí i strach.
Zajímavý jednodenní zájezd do známých lázní jen za 49 korun! A k tomu oběd zdarma! Kdo by něčemu podobnému odolal? Zasvěcení už ví, že součástí takového výletu bývá i nějaká ta předváděcí akce, kde se dealeři budou „účastníkům zájezdu” snažit něco prodat. Z takových akcí lidé často odcházejí s věcmi, které nikdy nechtěli. Praktiky prodejců se navíc velice přiostřují. „Rozhodl jsem se jít na předváděcí akci do restaurace v naší vesnici. Byl jsem pevně přesvědčen nic nekupovat. Manželka už dříve na něčem podobném koupila hrnce za pětatřicet tisíc korun. Jejich hodnota přitom byla maximálně pětinová,” začal své vyprávění například J. M. Na místě byly nachystané prostřené talíře. Hned na úvod se však přihodilo něco, co mělo všechny varovat. „Přednášející se rozhlédl po místnosti, načež přešel k vchodovým dveřím a zamkl je. Hned nato začala přednáška. V místnosti bylo teplo, měl jsem hlad i žízeň. Když přednášející asi po čtyřech hodinách skončil, vyzval, ať si jdeme něco koupit. Pár lidí mu na to skočilo a šli. Hned nato dostali jídlo i pití. Namítl jsem tedy, že mám také hlad,” pokračoval napálený muž s tím, že od této chvíle se rozpoutalo pravé peklo. „Začali na mě křičet, že najíst dostanu, až si něco koupím. Prý nejsou žádná charita! Chtěl jsem se sebrat a jít domů, dveře ale byly zavřené. Vysvětlili mi, že musím vydržet ještě další čtyři hodiny. To jsem odmítl s tím, že oběd už nechci. Oni na mě začali křičet, že takové „vychcánky” mají nejraději a ať příště raději zůstanu sedět doma na prdeli. A že jestli je budu dál srát, tak že toho budu opravdu litovat,” popsal neuvěřitelnou situaci J. M. To ovšem nebylo vše. Jeden z jeho známých dopil vodu, kterou si donesl z domu a chtěl jít na záchod. „To si myslíte, že si sem přinesete vlastní vodu? Do restaurace? To jsi se přepočítal! Jsem zvědavej, co budeš dělat! Na záchod tě pustím, až si něco koupíš! Je to jenom tvoje chyba, do restaurace si nemáš co nosit vlastní pití!” řval na celý sál dle svědectví J. M. předvádějící.
V sále v tu chvíli panoval velký strach. „Nakonec jsem podlehl a koupil si nějakou levnou cetku. Zdraví mi bylo přednější. Přitom jsem počítal s tím, že do čtrnácti dnů od podpisu mohu od kupní smlouvy odstoupit. O to jsem se také pokusil, ale přišla mi zamítavá reakce s odůvodněním, že se nejednalo o předváděcí akci, ale že se prezentace konala v provozovně prodávajícího. Nechápal jsem, jak se z hospody mohla stát provozovna nějaké pofidérní firmy. Peníze zpátky však stále nemám,” uzavřel své šokující vyprávění J. M. S podobnými příběhy mají pracovníci olomoucké pobočky Sdružení na obranu spotřebitelů opravdu bohaté zkušenosti. „Obchodníci při předváděcích akcích využívají řadu fíglů, jako například nejrůznější fiktivní výhry. Čím dál častěji se setkáváme i s tím, že lidem dokonce vyhrožují,” potvrdila Klára Tesaříková z olomoucké pobočky Sdružení obrany spotřebitelů.
Pokud byste měli s předváděcími akcemi podobné zkušenosti, napište nám do redakce na email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo na adresu Prostějovský Večerník, Olomoucká 10, 796 01 Prostějov.
Jak v podobných případech postupovat, o tom se můžete poradit i přímo s odborníky ze Sdružení obrany spotřebitelů. Po prázdninové pauze bude Klára Tesaříková opět k zastižení každý první čtvrtek v měsíci od 14.00 do 16.00 hodin v prostorách prostějovské knihovny. Příští setkání bude už ve čtvrtek 7. září.