- 5. duben 2014
- 1186x
Pod slovem úřad si běžní občané představují mnohdy byrokratickou organizaci, která je podle některých jedinců často zbytečná a hlavně drahá. Jenomže milí zlatí, bez úředníků se prostě neobejdeme. Tedy hlavně těch, kteří vykonávají svoji práci svědomitě, účelně a rychle bez jakýchkoliv průtahů. Myslíte, že tomu v Prostějově tak není? Fakta ukazují, že ano. Za rok 2013 obdržel magistrát v čele s primátorem Miroslavem Pišťákem na Pražském hradě významné ocenění za nejlépe pracující úřad v České republice.
A to nešlo o žádnou formalitu. Málokdo si ovšem uvědomuje, že zaměstnává aktuálně 256 lidí a jeho provozní náklady dosáhly v loňském roce 207 milionů korun. A v letošním roce přijde městská správa daňové poplatníky na ještě na větší částku. Rozpočet pamatuje s platovými náklady a dalšími nutnými výdaji magistrátu se sumou 220 milionů korun! Večerník se pokusil rozkličovat, kam a za co vlastně ty peníze putují...
Je na prostějovském magistrátu „přeúředníkováno“ a panuje zde přebujelá byrokracie? „V porovnání s některými velikostně srovnatelnými městy máme menší počet úředníků na magistrátu, než tomu je například v Přerově či Vyškově. Dovolím si rozhodně tvrdit, že v Prostějově tedy není nadbytek úředníků. A byrokracie? Mezi námi, kdyby všichni byli dobrými byrokraty, bylo by to jen dobře, protože byrokracie nemusí sama o sobě znamenat nic odstrašujícího. Naopak, toto slovo znamená dobré zvládání úkolů. Jistě, existuje i špatná byrokracie, ale do té nás mnohdy tlačí například samotný stát,“ poznamenal úvodem Miroslav Pišťák, primátor Statutárního města Prostějov.
Koneckonců, v každoročně zveřejňovaných sociologických průzkumech stoupá spokojenost prostějovských občanů s místním magistrátem. „Tuto skutečnost já sám neumím dostatečně vysvětlit, jde asi o průnik nejrůznějších vlivů...,“ usmál se první muž radnice. „Víte, v každém zařízení či úřadu najdete pracovníky, kteří jsou k občanům vstřícní a dokáží jim bezprostředně pomoci nebo alespoň poradit. Čas od času ale přijdete za úředníkem, který se špatně vyspí a není vlídný, schopný, ani hlavně ochotný něco pro člověka udělat... To je ale všude. Já jsem pochopitelně rád, že každým rokem Prostějované v průzkumech dávají našim úředníkům více a více plusových bodů. Tím ale nechci říct, že jsem spokojen se vším, pořád je co zlepšovat,“ přidal M. Pišťák.
Jak již Večerník uvedl, provozní náklady na úřad prostějovského magistrátu letos dosáhnou 220 milionů korun. A to je lidově řečeno pořádná pálka! Co všechno zahrnuje? „Jde o peníze vynaložené na osobní a věcné výdaje na činnost magistrátu i zvláštních orgánů obce, ale také například na městskou policii,“ shrnul primátor a jedním dechem potvrdil, že oproti loňsku provozní výdaje vzrostly o zhruba třináct milionů. „V porovnání s rokem 2013 došlo letos k určitým posunům v odměňování našich zaměstnanců. Zejména u těch, kteří dosáhli určitého věku a praxe, takže mají nárok na vyšší platovou třídu. Ovšem provozními výdaji se nerozumí jen náklady na platy úředníků. Do této položky jsou zahrnuty i povinné pojistné odvody, věcné výdaje, nákupy materiálu a hlavně ještě náklady na paliva i energie,“ vypočítal Miroslav Pišťák.
Diskuze o potřebnosti úředníků a o penězích, které vyžaduje jejich práce, je jedna věc. Večerník ale rovněž zajímala skladba úřednického aparátu na prostějovském magistrátu. Hlavně co se týká jeho věkového složení... „Víte, zda upřednostňovat starší a zkušenější úředníky nebo dávat příležitost mladým, to je vždycky velmi diskutabilní otázka. Já osobně mám mnoho spolupracovníků na finančním odboru, za který léta zodpovídám, a tam je celá řada mladých lidí. A musím říct, že před nimi smekám! Naopak správcem městského rozpočtu je pan Neckář a ten, jestli se rozhodne odejít do důchodu, bude na magistrátu velmi chybět. Takže v současnosti máme na radnici, řekl bych, takový mix mládí a zkušenosti. Je to tak půl napůl, a funguje to,“ vyjádřil se přesvědčivě zkušený komunální politik.
POČET ZAMĚSTNANCŮ
MAGISTRÁTU
rok počet
2006 255
2007 261
2008 256
2009 275
2010 274
2011 269
2012 255
2013 256