- 19. březen 2014
- 3781x
Rakouská společnost Spar v České republice končí. Padesát prodejen koupil v minulých dnech holandský řetězec Ahold, který již v tuzemsku provozuje obchody značky Albert. Pokud miliardovou transakci posvětí antimonopolní úřad, pak nový vzhled dostane i prostějovský Interspar v Plumlovské ulici...
Ahold již v Prostějově vlastní prodejnu Albert u hlavního nádraží. Druhý market fungoval na Sídlišti Svobody, po otevření blízké konkurence jej ovšem firma uzavřela, přičemž na své další využití tato prázdná budova stále čeká. Nebojí se vedení Aholdu, že se bude situace opakovat? „Analýzu efektivity jednotlivých prodejen budeme teprve provádět. Poté budou následovat další kroky,“ zareagovala na dotaz Večerníku Judita Urbánková, tisková mluvčí společnosti Ahold.
Přeměna Intersparu v Albert bude ještě nějaký čas trvat. Hotovo by však mělo být ještě letos. „Transakci nyní kontroluje antimonopolní úřad. Jeho finální rozhodnutí čekáme v druhé polovině roku. Pokud bude změna schválena, vše zrealizujeme do půl roku. Prodejna pak novou podobu získá v nadcházejících letech,“ přidala Judita Urbánková s tím, že se tak nejedná o žádnou „hurá akci“.
Změna nabízeného zboží v zaběhnuté prodejně navíc nemusí být úplná a na první pohled až tak viditelná. „Naším cílem je z obou značek vybrat to nejlepší. Je tudíž možné, že v budoucnu budou zákazníci v Albertu nacházet i výrobky či služby, se kterými se setkávali v prodejnách SPAR,“ potvrdila tisková mluvčí Aholdu.
Jak se celý převod dotkne pracovníků? Zvýší či sníží se jejich počet? „O tom je předčasné spekulovat. Každá prodejna potřebuje dobrý tým zaměstnanců. Jaké konkrétní dopady pro ně spojení bude mít, to budeme teprve analyzovat,“ prozradila Urbánková.
Stávající pracovníci čekají, jak se celá situace vyvine. „Sami nevíme, co bude... Taky by nás to zajímalo! Jisté je, že přeměna obchodu na Albert bude nějaký čas ještě trvat,“ svěřila se exkluzivně pro Večerník Karla Burdová, vedoucí prostějovského Intersparu.
Spar se z českého trhu stahuje, protože se mu ve zdejší velké konkurenci dlouhodobě nedaří. Například v roce 2012 síť padesáti prodejen v tuzemsku prodělala přes půl miliardy korun. Vedení firmy se chce nyní zaměřit na jiné evropské země. „Ukázalo se, že v Česku pro nás bylo obtížné získat udržitelnou pozici na trhu. Proto odcházíme a více se zaměříme na rostoucí trhy, mezi které patří Itálie, Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko,“ zdůvodnil v oficiální tiskové zprávě Rudolf Staudinger, člen správní rady společnosti Spar.
Spar není první značkou, která zmizí z české scény marketů. Stejný osud již dříve potkal obchody Julius Meinl, Carrefour, Edeka a Plus Discount. K dosud největší změně došlo v roce 2007, kdy se z tuzemského trhu stáhla Delvita, jejíž prodejny převzala Billa.
Anketa
Vítáte budoucí proměnu intersparu v albert?
Nedlouho po oznámení o změně majitele sítě supermarketů Spar vyrazil Večerník přímo před jeden z nich. V Plumlovské ulici jsme se dotazovali, co nakupující na změnu říkají a zda ji vítají či nikoliv...
Denisa Kristková, Prostějov
„Ze změny nijak nadšená nejsem. Nakupuji hlavně v Kauflandu a Tescu. Do Intersparu vyjedeme tak jednou za dva týdny. Do Albertu nechodím vůbec a myslím, že až tu bude, tak zde nakupovat nebudu.“
Jitka Švécarová, Prostějov
„Tuhle změnu nevítám. Interspar je pro mě sympatický obchod, který ráda navštěvuji. Kromě toho si myslím, že zboží v Albertu bývá dražší. Ale až se to promění, podívat se sem půjdu. Třeba budu překvapená...“
Jan Kalvoda, Hluchov
„Jestli tu je Interspar nebo Albert, mě je to v podstatě úplně jedno. Rozhoduji se především podle sortimentu a ceny. Pokud bude Albert nabízet kvalitní zboží za přijatelnou cenu, tak sem chodit nepřestanu.“