- 21. únor 2014
- 1917x
Někteří lidé žijící a podnikající v centru Prostějova tvrdí, že značka omezující provoz v pěší zóně pro ně neplatí. A to v žádném směru. „Jsem přesvědčen, že strážníci dávají těmto lidem pokuty dlouhá léta neoprávněně. Jde o to, že značka pěší zóna je doplněna o dodatkovou tabulku. Z ní jednoznačně vyplývá, že na vozidla lidí žijících či podnikajících v pěší zóně se tato značka nevztahuje,“ tvrdí Milan Svoboda, pro něhož je problematika nejrůznějších předpisů a zákonů velkým koníčkem. Dle magistrátu dodatková tabulka omezuje platnost značky pouze částečně. „Zákon hovoří jasně. V pěší zóně se po delší dobu smí stát pouze na místech označených jako parkoviště. Z toho je třeba vycházet. Tento fakt musí respektovat i řidiči, kteří do zóny mají povolený vjezd. A tuto možnost jim na rozdíl od jiných dává právě dodatková tabule,“ argumentuje Miroslav Nakládal, vedoucí odboru dopravy prostějovského magistrátu. Expert na tuto problematiku Milan Svoboda však s tímto výkladem nesouhlasí. „Nejde pouze o vjezd do pěší zóny. Dodatková tabule v přesně daných případech zcela ruší platnost značky,“ stojí si za svým aktivista. Z jeho výkladu zákona pak vyplývá, že příslušní lidé se mohou po náměstí prohánět i padesátikilometrovou rychlostí. „To ale nikdo rozumný samozřejmě dělat nebude,“ dodává hned vzápětí. Městští policisté by podle Svobody navíc měli na základě registru vozidel jednoznačně poznat, kdo má v centru města bydliště či sídlo firmy a kdo ne. Tuto informaci by si měli zjistit vždy, než někomu udělí pokutu. „Pokud ji dají člověku, který má bydliště či sídlo firmy v pěší zóně, pak takový by žádnou sankci ve skutečnosti platit neměl,“ zdůrazňuje Milan Svoboda. Strážníci upozorňují, že na rozdíl od stání, vjezd do pěší zóny daným řidičům tolerují. Vozidel po náměstí přitom dle jejich vyjádření neprojede i tak právě málo. „Dělali jsme si statistiku, z níž vyplynulo, že se jedná až o sto sedmdesát aut denně. Všechna sem vjela oprávněně,“ podotkl ředitel Městské policie v Prostějově Jan Nagy, který zopakoval, že strážníci musí dbát na dodržování zákonů. „Pokud kdokoliv v pěší zóně stojí mimo vyhrazené místo pro parkování, zákon porušuje,“ stojí si za svým Nagy. Výrazné omezení provozu lidem žijícím v centru města dlouhodobě způsobuje potíže. „Bez auta to dnes nejde. Komplikuje nám to život v mnoha směrech. Jestli to takhle půjde dál, tak se centrum města úplně vylidní,“ upozorňuje jeden z lidí bydlících na Žižkově náměstí. „Pokud chcete jako řemeslník v bytě v centru města něco opravit, musíte se neustále dívat z okna, jestli zrovna nedostáváte botičku. Stát s autem plným nářadí a materiálu daleko od domu je přitom hodně nepříjemné. Vše potřebujete ke své práci a nosit to třeba půl kilometru v rukách to bych nikomu nepřál,“ uvádí další z mnoha příkladů František Opavský. Objevují se však i odlišné názory. „Jsem moc rád, že se po centru mohu projít, aniž bych se musel proplétat mezi stojícími a jedoucími auty,“ vyjádřil se naopak za všechny pěší dvaatřicetiletý Martin bydlící na nedalekém prostějovském sídlišti. Tak si vyberte...