Dobrý večer, dnes je úterý 14.5.2024
svátek slaví Bonifác,
zítra Žofie
•Žhavé novinky, informace, soutěže a výhry jen
pro vyvolené, kteří se přihlásí k odběru níže...
facebooktwitteryoutubeinstagram

07 06 Kolaz vrahovice copyZhruba sedm desítek obyvatel Vrahovic přišlo ve čtvrtek 13. února v podvečer do tělocvičny zdejší Základní školy Majakovského. Domorodci této příměstské části Prostějova měli totiž jedinečnou šanci vyříkat si z očí do očí všechny problémy, které je pálí, a to přímo s radními města či zástupci jednotlivých odborů magistrátu. Pozvání přijali dokonce i vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Vítězslav Matyáš společně s dopravním inženýrem Michaelem Vafkem.

Právě na něho měli rozzlobení „Vrahovičáci“ políčeno nejvíce. Zazlívají mu, že městu, které chce už dlouhá léta vybudovat bezpečnou cyklostezku, hází klacky pod nohy...


Cyklostezka: město kontra policie

Nedalo se čekat nic jiného. Hlavním a nejdéle diskutovaným tématem čtvrtečního setkání prostějovských radních s vrahovickými občany byla absence bezpečné cyklostezky vedoucí od náměstí Padlých hrdinů až po vrahovický kostel. Jak známo, za poslední dva roky na silnici této trasy, hlavně v okolí železničního přejezdu, došlo již ke čtyřem smrtelným úrazům cyklistů.
„Pane Vafku, jak dlouho tady budou umírat naši lidé, než konečně dáte souhlasné stanovisko k výstavbě cyklostezky? Jste to právě vy, kdo se má starat o bezpečnost účastníků silničního provozu.
A za dobu, co městu vykládáte, že samostatná cyklostezka mimo silnici postavit nejde, zde zahynuli čtyři lidé ,“ obul se do dopravního inženýra Policie ČR v Prostějově Michaela Vafka zhruba padesátiletý muž. Inženýr Vafek však i ve čtvrtek obhajoval své stanovisko. „Já v žádném případě nebráním cyklostezce. Jen tvrdím, stejně jako renomovaní odborníci z Centra dopravního průzkumu, že v této lokalitě je jediná možná cyklostezka v rámci silniční komunikace, a to oddělena barevným pásem nebo pruhem. Není možné vést cyklostezku po chodníku kolem bývalého Agrostroje a dál přes koleje okolo slévárny Snah až k vrahovickému kostelu. Je zde spousta vjezdů či výjezdů z firem, na Vrahovickou ulici se napojuje několik vedlejších ulic a také po krajnici parkuje svými auty spousta občanů. Vést přes toto všechno cyklostezku by bylo nebezpečné,“ kontroval Michael Vafek. „Zatímco teď se jezdí na kole po silnici, a už to odnesli životem čtyři lidé za poslední dva roky...,“ opáčila přesto žena staršího věku. „Mám velmi dobré reference z Opavy, Mladé Boleslavi i Prahy, že v těchto městech cyklostezky v rámci běžné silniční sítě fungují naprosto bezvadně. Tak proč by tomu nemohlo být ve Vrahovicích?,“ stál si pořád na svém Vafek. „A pak to funguje ještě v Řiťce,“ plácal se do čela Alois Mačák, radní a první náměstek hejtmana Olomouckého kraje, který je zodpovědný právě za dopravu. Nejenom jeho a vrahovické občany, ale i další představitele města nadzvedla slova dopravního inženýra ze židle. „Vy nám pane Vafku tady stále vykládáte, že pokud nebude pršet, bude hezky. Ale konkrétní řešení, jak by cyklostezka mohla vzniknout, to nepřinášíte. Stále mluvíte o trase v rámci silnice, ale to je podle našeho názoru naprosto nevyhovující. Všude po městě už máme více než dvacetikilometrovou síť cyklostezek mimo úroveň silničních komunikací a tento systém je mnohem bezpečnější a osvědčuje se,“ rozohnil se dále Mačák. „Za posledních několik let jsme od vás neslyšeli vstřícný návrh. Podle našeho názoru je cyklostezka do Vrahovic mnohem bezpečnější, když se povede po stávajícím chodníku než po silnici. Ale víte co? Ať nám tedy dopravní policie řekne, jak má být cyklostezka bezpečná, ať vede třeba vzduchem,“ přidala se za souhlasného kývání hlavami přítomných lidí z Vrahovic Alena Rašková, náměstkyně primátora statutárního města Prostějov. „Projekt na cyklostezku v rámci chodníku je už vypracován, bohužel s vaším zamítavým stanoviskem. To považujeme za chybu. Myslím si, že ve Vrahovické ulici zbytečně cyklisté umírají,“ dodal na závěr tohoto tématu směrem k přítomnému vedení prostějovské dopravní policie další z primátorových náměstků Zdeněk Fišer.
Debata o cyklostezce byla nakonec ukončena tím, že obě strany, jak magistrát, tak dopravní inspektorát, budou o celé problematice znovu jednat.

Odvodnění lokality v ulici J. Köhlera

Už dva roky se ve Vrahovicích mluví o potřebě udělat něco s problémem spodní vody, která podemílá komunikaci v ulici Jano Köhlera. „Při deštích nám voda z okolního pole zatéká až
k barákům, a po pár dnech podemílá i silnici,“ postěžoval si jeden z přítomných důchodců. „Projekt na odvodnění této lokality je již připraven, vítěz výběrového řízení na dodavatele stavby je znám také. Je tu pouze jeden problém, ale ten největší. Stále není technicky vyřešeno, jak odtud vodu odvést. Věřím ale, že ještě během letošního roku se to odborníkům podaří vymyslet,“ uklidnil vrahovické občany náměstek primátora Zdeněk Fišer..

Odbočka k OBI - pro „Vrahovičáky“ NE!

Na čtvrtečním setkání s radními řešili obyvatelé Vrahovic i jeden velmi paradoxní problém. „Po komunikaci vedoucí přes koleje a dále takzvanou myší dírou jezdí spousta z nás. Jenomže z této silnice nesmíme pak odbočit doprava k OBI. To se nám zdá naprosto nesmyslné! Musíme celou obchodní zónu objíždět přes Olomouckou ulici a přes dva rondely,“ posteskl si jeden z mladších zástupců publika. „S tím se nedá nic dělat, zákaz vjezdu sem neinstalovala policie, ale majitel pozemku, v jehož kompetenci to je,“ snažil se věc vysvětlit Michael Vafek z Dopravního inspektorátu Policie ČR v Prostějově. „Ale dá se to, pane poručíku. Mohu zdejší občany uklidnit tím, že již jsem jednal s majitelem pozemku a developer mi slíbil, že co nejdříve se bude snažit zajistit nápravu. Nevidí v tom problém...,“ opáčil Jiří Pospíšil, první náměstek primátora Prostějova.

Propadlé kolejiště ve Vrahovické

Na přetřes se dostaly i koleje na železničním přejezdu ve Vrahovické ulici. Zatímco ty první blíže k městu byly před pár lety zrekonstruovány, ty druhé vedoucí do areálu slévárny Anah se propadají a pro osobní i nákladní dopravu jsou sjízdné jen za okolnosti, že řidiči přes ně přejíždějí doslova korkem . „Pokud jedete jen trochu rychleji, auto naskočí jak někde na horské dráze,“ postěžoval si právem občan Vrahovic. „Jsou to koleje vedoucí na vlečku slévárny, takže opravit je musí majitel. Dopravní inspektorát ani město tuto situaci nemohou ovlivnit. Snad jen podat návrh na opravu,“ pronesl Michael Vafek z dopravního inspektorátu. „Slibuji, že začnu s majitelem slévárny Anah jednat a pokusíme se najít nějaké řešení. Hodně se mluví o tom, že tyto koleje jsou snad už deset let nevyužívány. Pokusím se zjistit, zda slévárna počítá do budoucna s obnovením provozu vlečky, a zda by prostě nebylo možné koleje zalít asfaltem,“ ozvala se Alena Rašková, náměstkyně primátora statutárního města Prostějov.

Zbytečný zákaz vjezdu ve Smetanově ulici

Lidé z Vrahovic poukázali před radními ještě na jednu paradoxní dopravní situaci. „Ve Smetanově ulici podél celého areálu mateřské školy platí zákaz vjezdu všech motorových vozidel. Značku tady ale vůbec nikdo nedodržuje, a je to i celkem pochopitelné. Já chápu, že město tím asi chtělo chránit bezpečnost dětí a nepouštět před mateřinku vůbec žádná auta. Jenomže desítky rodičů jezdí autem až ke vchodu školky a vozí sem své děti. Jak říkám, značku zákazu vjezdu zde nikdo nedodržuje. Ráno, v poledne ani odpoledne,“ podotkl mladý tatínek z Vrahovic. „Je otázkou, proč se tato značka nedodržuje a zda rodiče nemohou zastavit před ní a těch pár metrů s dětmi do školky dojít. Ale chápu, že dnešní doba je uspěchaná, a čas jsou peníze. Zkusíme se na tento problém podívat. Pokud bychom nechali značku zákazu vjezdu odstranit, pak bychom museli vymyslet jiné bezpečnostní opatření,“odpověděla Rašková.

Chodníky, nové domy, veřejné osvětlení

Zbytek čtvrtečního setkání mezi prostějovskými radními a občany Vrahovic již proběhlo bez emotivních výstupů. Lidé s představiteli města probírali dále zastaralé a nedostatečné osvětlení Vrahovické ulice, novu výstavbu rodinných domků v záplavové zóně, možnost výstavby nových chodníků a podobné záležitosti, které ovlivňují běžný život obyvatel této příměstské části.


  • Makový pohřební služba
  • 1

Předpověď počasí

Předpověď počasí

Anketa - hlavní

Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?

2017 vitejte na svete banner

Speciály Večerníku

2019 tv pohoda banner

 

Barometr

Vánoční strom bude.

Tohle nám nemůže vzít ani ten lotr koronavirus! Prostějovští radní oznámili, že konání vánočního jarmarku na náměstí T. G. Masaryka je sice v ohrožení, ale o tradiční a neodmyslitelnou součást rynku nepřijdeme. Vánoční strom je už vybrán a letos ho městu darovala rodina z Lipové.

 

Další chyba na Vápenici.
Špatně vypočítané kilometry na směrovníku u Národního domu nejsou jedinou „mýlkou“ na Vápenici v Prostějově. Jak Večerník upozornili čtenáři, při odbočení vlevo do centra v Prostějově je nakřivo namalován odbočující pruh. Podle zlých jazyků museli být lajnovači pod parou...

Nezapomněli na lidi.

Osobnost týdne

Ladislav ADAMÍK

Úctyhodného věku šestadevadesáti let se před týdnem dožil bývalý kvalitní prostějovský atlet. Osobní výročí blížící se magické stovce oslavil v pondělí 19. října.

11 stasova

THUAN DINH DUC

 

Číslo týdne

1 983

Podle posledního sčítání žije v Prostějově 1 983 cizinců. Nejvíce zde pobývá Slováků a Ukrajinců, silné zázemí zde mají Vietnamci.

33

Výrok týdne

„ZATÍM PO NICH NENÍ POJMENOVÁNO VŮBEC NIC!“

Lidé budou vybírat nový název parku v Okružní ulici podle jmen slavných rodáků. A jak zmínil primátor Jura, zatím po nich není pojmenováno vůbec nic...