- 22. září 2013
- 2612x
Na jedné straně skrývání a kamufláž, na té druhé stále stejné lži, podvody i nesmyslné báchorky. Tak to jsou nové strategie šmejdů z předváděcích akcí. Ti se v poslední době stáhli do ústraní, zdrojů astronomických zisků se však vzdát nedokáží. Nestydí se přitom oslovovat lidí před supermarekty s tím, že dělají anketu na téma, kde nejraději nakupují potraviny.
Následně je osloví telefonicky a namluví jim, že vyhráli hodinky za dva tisíce korun a oběd. Desítky seniorů tak celý týden z prostějovského H-clubu odcházely se šunty za pár kaček, kuřetem v papírovém sáčku a někteří také se zgarbem za třicet tisíc korun.
Šmejdi na světlo boží přichází s novými a novými strategiemi. „Před Teskem mě zastavily dvě sympatické dívky, které se zeptaly na to, kde rád nakupuji. Do dotazníku jsem uvedl i číslo svého mobilního telefonu. Včera mi někdo volal, že Tesco udělalo akci, ve které oceňuje své věrné zákazníky. Sdělil mi, že mám obrovské štěstí, protože jsem byl vylosovaný a dostanu výhru. Tu si pak můžu vyzvednout v pátek dvacátého září od tři čtvrtě na jedenáct v prostějovském H-clubu. Bylo mi to podezřelé, a tak jsem zavolal manažerce do Teska a ta mi řekla, že oni nic podobného nedělají...,“ zavolal do redakce Večerníku všímavý čtenář.
Z předávání „výher“ se vyklubala klasická předváděčka
Jak se Večerníku záhy podařilo zjistit, podobné akce se v prostějovském H-clubu konaly od úterý do pátku. „Šlo o předání cen, nejednalo se o předváděcí akci,” tvrdila nám do telefonu žena, která na akce důchodce zvala. Když jsme se zeptali na jméno společnosti, kterou zastupuje, odmítla nám ji sdělit a rychle zavěsila. Přitom bylo nepochybné, že vše bude trochu jinak... Ze svědectví účastníků je jasné, že hlavním cílem akce bylo prodat starším lidem předražené vysavače. „Byla to klasická předváděčka. V pátek se nás sešlo tak třicet. Předvedli nám vysavače, pak nám rozdali obálky s kupóny. Na nich bylo, že jsme právě vyhráli třicet tisíc korun, které můžeme využít na koupi vysavače. To prakticky znamenalo, že za něj dáme ´pouze´ třicet tisíc. Já jsem to prokoukla a nehlásila jsem se, i když jsem na kupónu měla, že jsem rovněž vyhrála. Přesto asi tak deset lidí ke stolečku šlo, jestli ovšem něco koupili, to nevím...,“ popsala exkluzivně pro Večerník svůj prožitek žena, která nám rovněž ukázala hodinky za dva tisíce, které měla vyhrát. „Nedala bych za ně ani stovku,“ ohodnotila jejich „kvalitu“ účastnice, jenž na předváděčce jako slíbený oběd zdarma dostala kuřecí stehno zabalené v papírovém sáčku. Jinak si však nestěžovala. „Vypadalo to hrozně nóbl, už u vstupu jsme dostali skleničku šampaňského. Nedá se říct, že by se někdo z pořadatelů choval nějak agresivně, z akce jsme mohli kdykoliv odejít a celé to netrvalo nijak zvlášť dlouho,“ uzavřela objektivně žena.
Tažení proti šmejdům
O agresivních praktikách takzvaných šmejdů zaměřených při předváděcích akcí zejména na seniory se v poslední době často hovoří a píše. V České republice přitom působí několik set firem, které se zabývají tímto způsobem prodeje zboží. Jejich denní tržby se podle České obchodní inspekce (ČOI) pohybují mezi 700 000 až 800 000 korun.
V průběhu uplynulého týdne Živnostenský úřad odebral čtyřem z nich licenci. Učinil tak právě na návrh ČOI-ky, která proti lžím a podvodům šmejdů dlouhodobě bojuje.