- 14. září 2013
- 1517x
Celostátním tiskem minulý týden proběhla zpráva, podle které ministerstvo dopravy po miliardových investicích do výstavby cyklostezek začne dávat peníze i na výrazně levnější řešení, jak oddělit cyklisty od aut. I Prostějovu se tak skýtá možnost ušetřit pořádný balík peněz při výstavbě stezek pro cyklisty. Státní fond dopravní infrastruktury totiž hodlá budování cyklopruhů dotovat až do výše pětaosmdesáti procent nákladů!
„Dopravní komise dlouhodobě podporuje tuto levnější variantu řešení realizace stezek cyklistů.
A nyní, když stát hodlá investovat tolik peněz do těchto projektů, je to i obrovská šance pro Prostějov. Po Vrahovické ulici by tak mohly následovat další lokality ve městě, kde by klasické cyklostezky mohly být nahrazeny účelnými cyklopruhy,“ míní radní a předseda dopravní komise města Zdeněk Peichl.
Cyklopruhy oddělují cyklisty od řidičů vozidel spíše vizuálně. Vedou v prostoru mezi silnicí a chodníkem, jsou zvýrazněné většinou červenou barvou. Problémem je, že vyznačení cyklopruhu snižuje šířku silnice a tím i prostor pro auta. A to je i pro jiné kompetentní osoby, které v Prostějově rozhodují o plánu výstavby cyklostezek, těžký oříšek k rozlousknutí.
„Prostějov je víc jak pět set let staré město, uvnitř hodně sevřené. Každé rozšíření ulice o jakoukoliv cyklostezku je velice komplikované, často musíme využít výjimek z daných norem. Já bych byl také pro jednodušší a levnější řešení formou cyklopruhů, ale v Prostějově je to zhola nemožné. Nemáme tak široké silnice, abychom si to tady mohli dovolit. V jednom případě jsme udělali výjimku, a to ve Vrahovické ulici, ale tady to šlo také jen od pomníku Padlých hrdinů po autobusové nádraží,“ argumentuje Antonín Zajíček, vedoucí odboru rozvoje a investic Magistrátu města Prostějova. „Souhlasím, že cyklopruhy jdou realizovat v jiných městech, hlavně v zahraničí. Tam ale mají dostatečně široké silniční komunikace, ze kterých cyklopruhy neubírají tolik místa. V Prostějově to je ale jako výstřel do tmy,“ dodal Zajíček.
Podobného odmítavého názoru je také náměstkyně primátora Alena Rašková, která je zodpovědná za dopravu v Prostějově. „Z hlediska bezpečnosti si myslím, že cyklisty je výhodnější vytěsnit mimo silnici. Je to tak bezpečnější i pro řidiče vozidel. Navíc vymezit prostor pro cyklisty jen oddělujícím pruhem na krajnici je z technického hlediska hodně nešťastné. Vždyť v tomto pruhu jsou různé kanály a propusti, přes které kolař musí jezdit nebo se jim vyhýbat. A tím ohrožuje i řidiče, protože bezděky vybočí ze svého určeného pruhu a může ho zachytit auto. Ne, pouhé cyklopruhy jsou levným, ale nešťastným a nepříliš bezpečným řešením,“ zastává názor Alena Rašková.