- 29. srpen 2013
- 1385x
Zdá se to neuvěřitelné, ale městskou hromadnou dopravu využije každoročně přes tři a půl milionu Prostějovanů! Rekordem je rok 2006, kdy si lístek či průkazku do „pouličky“ zakoupilo 3 832 000 lidí! Jenomže celá věc má jeden háček. MHD je pro provozující společnost FTL nadále vysoce ztrátová, ročně se jedná v průměru o osmnáct milionů korun... Tuto částku musí každoročně „zacálovat“ z městské kasy prostějovský magistrát. „Jde o významnou položku rozpočtu, ale když chceme něco udělat pro lidi, nesmíme se dívat jen na ekonomiku,“ komentuje každoroční úhradu prokazatelné ztráty v MHD Alena Rašková, náměstkyně primátora statutárního města Prostějova.
„Zhruba osmnáctimilionovou částku platíme každoročně z rozpočtu města společnosti FTL podle předpisu a platných směrnic jako rozdíl mezi jejich náklady a příjmy společně s přiměřeným ziskem. Je to opravdu hodně peněz, na druhé straně úroveň městské hromadné dopravy je relativně dobrá. Netvrdím, že některé věci by nemohly být v MHD lepší, dokonce vnímám i to, že občané si kolikrát stěžují na dlouhé intervaly mezi příjezdy a odjezdy jednotlivých linek. Je to vždy otázka hledání určitého kompromisu. Městská hromadná doprava má v Prostějově už dlouhá léta zavedený systém a každý zásah do tohoto systému může znamenat určité dopravní problémy. Nebo pokud bychom měli navýšit počet autobusů a linek, jednalo by se každopádně i o navýšení nákladů,“ uvedl pro Večerník Miroslav Pišťák, primátor statutárního města Prostějova.
Na druhé straně nelze přehlédnout fakt, že spousta městských linek jezdí takřka prázdných, zejména ve večerních nebo časných ranních hodinách. Proč tedy nejsou zrušeny, aby město ušetřilo? „To je skutečně problém. Na druhé straně by se v tu ránu ozvala spousta lidí, že se kvůli zrušení linek nedostanou v noci z práce domů nebo naopak brzy ráno do zaměstnání. Skutečně netuším, kolik občanů Prostějova potřebuje jet v jedenáct v noci domů nebo ve čtyři ráno do práce. Ale i kdyby to mělo být jen pár lidí, městská hromadná doprava má zajišťovat dopravní obslužnost v průběhu celého dne,“ argumentuje poměrně logicky primátor, který je sám znám tím, že na cestu do práce i z práce využívá výhradně městskou hromadnou dopravu. „Já osobně jsem s její úrovní spokojen. Jezdím zpravidla pětkou, dvojkou nebo dvaatřicítkou, občas si vyzkouším čtyřku. Ovšem to, že jsem spokojen já, to ještě neznamená, že jsou zákonitě spokojeni všichni. Jednu výtku ale mám, která s městskou hromadnou dopravou souvisí. Jde o chodník na zastávce v Plumlovské ulici u Hané. Dlažba je v zoufalém stavu, a aniž bych vyžadoval protekci, bude potřebovat co nejdříve spravit,“ usmál se Pišťák.
Primátorovi Večerník položil ještě otázku, zda město neuvažuje o zvýšení jízdného, které je dnes v prostějovské MHD devět korun a je nejnižší v celém Olomouckém kraji. „O zvýšení jízdného skutečně neuvažujeme. Víte, ono každé zdražení nemusí znamenat zkvalitnění služeb a navíc si myslím, že koruna nebo dvě na jedné jízdence nemusí automaticky snížit onu prokazatelnou osmnáctimilionovou ztrátu, kterou musíme z rozpočtu každý rok hradit,“ uzavřel toto téma primátor Miroslav Pišťák.