- 23. květen 2013
- 1154x
V loňském roce se muselo z městské pokladny vytáhnout rekordní množství peněz na opravy zimou porušených chodníků a silnic v Prostějově. Chodníky v roce 2012 spolykaly deset a půl milionu korun, opravy neskutečných děr na silnicích pak přes šest milionů. Letošní náklady pochopitelně ještě nejsou známy, rekonstrukční práce jsou stále v plném proudu, ale i malé díte tuší, že oproti loňsku budou ještě větší...
Co se týká oprav výtluků na silnicích a poškozené dlažby na chodnících, jde o každoroční záležitost v tomto období. S názorem, že letos se bude muset do oprav investovat ještě víc peněz než v předchozím roce, souhlasí i odborníci. „Je to tak, letos je výtluků na silnicích mnohem více. Na horším technickém stavu všech komunikací se bohužel negativně podepsala tuhá a velmi dlouhá zima, kterou dlouho nepamatujeme,“ potvrdil ředitel společnosti .A.S.A. Technické služby v Prostějově Martin Grepl, kterého se Večerník vzápětí zeptal, zda technické služby mají zmapovánu celkovou situaci, na kterých prostějovských silnicích jsou výtluky a jakým způsobem a kdy se provedou opravy? „Komunikace kontrolujeme společně se zástupci odboru správy a majetku města prostějovského magistrátu. Následně pak stanovujeme pořadí oprav výtluků komunikací,“ nastínil, jak se tvoří harmonogram prací, Martin Grepl.
Problémem silnic v Prostějově je také to, že mnohé z nich jsou už značně letité, jejich každoroční „látání“ je tak stále na častějším pořádku. Jinak si snad ani nelze vysvětlit skutečnost, že se výtluky během zimy vytvoří znovu také na stejném místě, kde byly předchozí rok opraveny. „Extrémním střídáním teplot dochází k namáhání asfaltu, kde se posléze objeví drobné trhliny, které se velmi rychle zvětšují, až nakonec dojde k poruše soudržnosti asfaltu a vzniku výtluku,“ vysvětlil šéf prostějovských technických služeb. Jak dodal, jeho pracovníci používají k opravám děr v silnicích dvě speciální technologie. „Větší a hlubší výtluky se vyfrézují, pro zapravení se pak použije teplá balená směs. Menší a mělčí výtluky opravujeme samonivelační metodou TURBO,“ doplnil Grepl.
„Samozřejmě, že jedním z důvodů, proč jsou silnice a chodníky po každé zimě ve zbídačeném stavu, je i jejich stáří. Město se však snaží každoročně kromě nutných oprav investovat také do výstavby nových komunikací, v případě silnic samozřejmě i ve spolupráci s Olomouckým krajem,“ uvedl Jiří Pospíšil, první náměstek primátora statutárního města Prostějov.
Jedním z příkladů je i připravovaná generální rekonstrukce křižovatky ulic Olomoucká a Barákova. Konečně tak už letos zmizí otřesný úsek dlážděné silnice na okraji Sladkovského ulice, který je plný děr i výmolů. „Chápu občany, hlavně řidiče, kteří si na tento stav neustále stěžují. Jak všichni víme, Sladkovského ulice prošla nedávno v rámci rekonstrukce prostoru okolo místního nádraží rozsáhlou obnovou, úsek u železničního přejezdu však je součástí generální opravy celé křižovatky. A ta přijde na řadu, alespoň v to všichni doufáme, v řádu několika měsíců,“ prozradil Jiří Pospíšil.