- 3. říjen 2016
- 759x
Věc, která každoročně zajímá všechny Prostějovany a přitom nemusí jít pouze o neřidiče. Vždyť kdo by se nestaral o to, zda je před jeho domem nový nebo naopak rozpadající se chodník? Magistrát v letošním roce opravil již dvacet úseků komunikací pro pěší v různých lokalitách Prostějova, další se navíc dokončují. Které chodníky prošly inovací a které jsou ještě v plánu? Večerník připravil podrobný přehled...
„Místa, která jsou v Prostějově obtížněji průchozí, postupně mizí. Staré chodníky dostávají nový kabát, na mnoha místech se budují chodníky zcela nové. Poničené dlaždice a blátivý povrch vyšlapaných stezek už mnohde vystřídala nová dlažba nebo šotolina,“ pochvaluje si náměstek prostějovské primátorky Jiří Pospíšil (PéVéčko), který má tuto oblast mimo jiné ve svém referátu. Jaké chodníky se v Prostějově budou opravovat, se posuzuje vždy hned začátkem každého roku. „K celoplošným opravám jsou vybírány na základě pravidelných kontrol jejich technického stavu a podle dopravní důležitosti, to znamená podle intenzity jejich využívání. Samozřejmě reagujeme i na připomínky našich občanů i bytových družstev, které v průběhu každého roku dostáváme,“ nastínil proces Pospíšil.
V poslední době však Večerník zachytil nářky například vrahovických občanů, že právě na tuto čtvrť magistrát tak trochu zapomíná.
A faktem je, že některé chodníky v této příměstské části jsou opravdu hrozné... „V žádném případě na Vrahovice nezapomínáme! Každý rok se snažíme opravovat chodníky po celém městě. Letos jsme měli naplánované celoplošné rekonstrukce chodníků ve Vrahovicích v ulici kpt. Nálepky a v ulici Smetanova. Nakonec jsme je odložili z důvodu výkopových prací společnosti E.ON,“ argumentuje náměstek prostějovském primátorky.
Večerník spočítal, že letos magistrát nechalo či ještě do konce roku nechá opravit celkem dvacet úseků chodníků. Zajímalo nás tedy, jak vůbec probíhají jednotlivá výběrová řízení na zhotovitele... „Výběrové řízení připravuje oddělení veřejných zakázek ve spolupráci s oddělením údržby majetku města, které připraví odborné poklady. Následně oddělení zakázek řídí samotné výběrové řízení včetně závěrečné aukce. V posledních pěti letech vybíráme zhotovitele vždy formou aukce, která nám přináší výbornou cenu. Na druhé straně by dle mého mínění neměla být tím hlavním kritériem, jelikož se nám v posledních dvou letech potvrzuje, že firmy nabízející nejnižší náklady, neodvádějí tak kvalitní práci, jakou bychom si představovali,“ konstatuje Jiří Pospíšil. Nabízí se tedy logická otázka, zda probíhá revize opravených chodníků a jestli existuje nějaká záruční doba. „Kontroly jsou pochopitelně každodenně v průběhu oprav a následně při předání hotového díla. Záruka bývá standardně pět roků,“ reagoval Pospíšil.
Hodně diskutovaný je také chodník před Národním domem v Prostějově složený z malých kostiček. Ty se ovšem po každé zimě drolí či odlupují od podkladu. Dá se tento problém řešit nějak komplexně? „Řešení je pouze jedno, a to generální rekonstrukce, která by ovšem musela být konzultována s památkáři! Kolem Národního domu zatím provádíme lokální opravy, nejčastěji hned v jarních měsících,“ konstatoval náměstek primátorky, kterého se Večerník ještě zeptal, z čeho jsou v Prostějově vůbec financovány opravy chodníků. „V rozpočtu odboru správy a údržby majetku města máme finanční prostředky na lokální opravy a zároveň na celoplošné rekonstrukce. V posledních pěti letech byla vždy částka významně navýšena, proto se daří každý rok opravit velkou plochu chodníků. Postupně vybíráme další chodníky a na příští rok už máme v seznamu ty, které jsme nestihli opravit v roce letošním,“ usmál se Jiří Pospíšil s tím, že již dokončené opravy chodníků stály přesně 4 323 359 korun a za další 3 302 031 se momentálně pracuje. Jednoznačně ekonomicky nejnáročnější je milionová rekonstrukce v Moravské ulici, těsně pod tuto hranici stojí opravy v Domamyslické. Přes půl milionu korun se ještě vyšvihly opravy v Krokově a Rumunské, Kostelecké a také Určické ulici.