- 17. říjen 2012
- 2642x
Místní nádraží v Prostějově je v havarijním stavu. Budova, která pochází z roku 1889 a sloužila jako nádraží slavné Moravské západní dráhy, vypadá, jakoby se na ni za těch více jak sto let její existence téměř nesáhlo. Její stav přitom ostře kontrastuje s prostorami před nádražím, které byly loni zdařile zmodernizovány.
Přitom nádraží už mohlo být taktéž dávno opravené, vše ovšem zhatil pokus o zapsání budovy na seznam kulturních památek. Ten byl nakonec neúspěšný. České dráhy se však kvůli němu do rekonstrukce pustit nemohly. Kdy se do ní pustí, je nyní nejisté...
Místní nádraží vládne bezesporu jedinečnou atmosférou. Jakoby zde fungoval stroj času. Člověk přicházející na vlak z Rejskovy ulice nejprve projde loni opravenými přednádražními prostorami. Cítí se tu jako v současném Rakousku či Německu. Když pak projde otřískanými dveřmi budovy místního nádraží, náhle se ocitne o sto let zpátky... Jediné, co tu připomíná současnost, je automat na kávu. Bohužel budova je už na první pohled v katastrofálním stavu, na ten druhý je ještě v horším!
České dráhy chtěly budovu místního nádraží v Prostějově opravovat už loni. „Rekonstrukce byla v investičním plánu už loni, kdy dostalo novou tvář přednádraží. Celý proces však narušila žádost o zapsání této výpravní budovy na seznam kulturních památek. Budova nakonec památkou vyhlášena nebyla, rozhodnutí jsme obdrželi na jaře. Bohužel po celou tuto dobu jsme nemohli realizovat plánovanou kompletní rekonstrukci a prostředky byly využity na jiné projekty v Olomouckém, Moravskoslezském a Zlínském kraji,“ objasnila Večerníku tisková mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Návrh na zapsání budovy do seznamu památek podal v srpnu 2010 jeden obyvatel Olomouce, na rozhodnutí Ministerstva kultury se následně čekalo téměř dva roky. Přitom České dráhy na projektu opravy secesní budovy místního nádraží s památkáři spolupracovali. Ti viděli problém pouze v plánovaném zateplení budovy polystyrenem. Jinak projekt považovali za povedený a souhlasili s ním. Bohužel, kvůli čekání na rozhodnutí ministerstva byl projekt uložen do šuplíku. A kvůli promeškané šanci by to mohlo být na pěkně dlouho...
„Aktuálně není přestavba nádraží v plánu investic Českých drah pro letošní rok. Případná realizace v příštím roce bude záviset na množství finančních prostředků, které společnost uvolní na rekonstrukci budov. České dráhy v současnosti investují miliardové částky do nákupu nových vozidel a modernizace těch starších. Určitě je však naší prioritou opravovat i výpravní budovy. S ohledem na fakt, že vlastníme okolo tisícovky nádražních budov, nelze okamžitě opravit ke spokojenosti veřejnosti všechny budovy,“ vyjádřila se Kateřina Šubová s tím, že o tom zda a případně kdy se dráhy do opravy místního nádraží pustí, se rozhodne příští rok na jaře.
Do té doby by se mělo rozhodnout i o využití prostoru, ve kterém několik desetiletí fungovala typická nádražní hospoda, která stejně jako celé nádraží jakoby patřila do úplně jiné doby. Hostinec byl před letošními prázdninami uzavřen a prostory na další využití nyní čekají. Věřme tedy, že podobný osud nečeká celé místní nádraží v Prostějově...