- 27. září 2014
- 1765x
Stovky milionů korun směřovaly v uplynulém volebním období do stavebních investic. Jak dokládá náměstek primátora Statutárního města Prostějov Zdeněk Fišer (na snímku), mezi priority města patřila řešení dopravní infrastruktury včetně cyklostezek, ale také zlepšení životního prostředí. On sám považuje jako jednu z nejvýznamnějších investic rekonstrukci Základní školy ve Vrahovicích. Další desítky milionů korun „spolknou“ i v budoucnu náklady na řešení vnitřních i vnějších obchvatů Prostějova.
Co na radnici patří do vaší kompetence a zkuste se za končícím obdobím ohlédnout?
„Náplní mé práce ve funkci náměstka primátora je především investiční výstavba a příprava a vydání nového územního plánu. Investice města byly v tomto volebním období zaměřeny částečně na občanskou vybavenost. Jednou z významných akcí bylo dobudování Základní školy Majakovského ve Vrahovicích v objemu zhruba pětačtyřiceti milionů korun.“
Na co se město zaměřovalo při investicích nejčastěji?
„Většina investic byla směrována především na zlepšení dopravní infrastruktury a životního prostředí. Důsledně jsme sledovali všechny dotační tituly, které byly vypsány a odboru rozvoje a investic se podařilo uspět u většiny akcí, o které jsme se ucházeli, především v oblasti energeticky úsporných opatřeních na budovách škol a předškolních zařízení, budování cyklostezek a regenerace zeleně jak u městských parků, tak i výsadba clonící zeleně podél komunikací. Dotace zvyšují výslednou prostavěnost průměrně o pětapadesát procent oproti schválenému rozpočtu města.“
Hodně se v poslední době hovoří o dvou dopravních řešeních na Přikrylově a Poděbradově náměstí. V jaké fázi jsou tyto plány?
„Pro následující období připravujeme v oblasti dopravy především zkapacitnění vnitřního okruhu přebudováním světelně řízených křižovatek na kruhové křižovatky. Například v případě Přikrylova náměstí je už připravena stavební dokumentace. Co se týká Poděbradova náměstí, zde už je na dva menší rondely vypracována a projednána studie proveditelnosti. Ve výhledu je také studie kruhové křižovatky na Vojáčkově náměstí.“
Jak hodláte dále řešit poměrně stálé přetížení komunikací uvnitř města?
„Snížení dopravní zátěže ve středu města je potřeba řešit systémově, a to odkloněním dopravy na vnější okruhy. První řešení se již začíná realizovat právě v těchto dnech, přičemž propojení Anenské s Krasickou ulicí umožní napojit velkou kruhovou křižovatku na Plumlovské ulici na jižní okruh a bude převádět dopravu od sídlišť v západní části města na kruhovou křižovatku na ulici Brněnské, od které je možno pokračovat na Dolní, dále pak do průmyslové zóny, nebo směrem k rychlostní komunikaci na výjezd z města na Brno.“
Máte v rukávu ještě i jiné řešení?
„Druhé řešení je nově navrženo v územním plánu jako rezerva pro napojení z kruhové křižovatky na Plumlovské ulici severním směrem s přemostěním Hloučely a vyústěním na ulici Kostelecké kde bude napojen na plánovaný severní obchvat Prostějova a bude odvádět dopravu k Tesku a k výjezdu na rychlostní komunikaci směrem na Olomouc i na Brno. Zároveň je uplatněn u krajského úřadu požadavek na oddálení trasy druhé etapy severního obchvatu od biokoridoru říčky Hloučela s využitím stávající silnice od Mostkovic.“
Bude město pokračovat v budování další sítě cyklostezek v Prostějově?
„Další možností snížení interní dopravní zátěže je větší orientace na cyklistickou dopravu. Prostějov leží na rovinatém území a cyklistická doprava do zaměstnání je hojně využívána. Město v minulých obdobích vybudovalo síť cyklostezek podle zpracovaného Generelu cyklistické dopravy v celkové délce více než pětadvaceti kilometrů. Na další cyklostezky máme připravenu projektovou dokumentaci a budou se průběžně budovat za využití dotací z Regionálního operačního programu Střední Morava, Státního fondu dopravní infrastruktury a Olomouckého kraje. Po dobudování bude celková délka cyklostezek, včetně propojení s okolními obcemi, čítat již osmdesát kilometrů.“