Příjemnou noc, dnes je pondělí 29.4.2024
svátek slaví Robert,
zítra Blahoslav
•Žhavé novinky, informace, soutěže a výhry jen
pro vyvolené, kteří se přihlásí k odběru níže...
facebooktwitteryoutubeinstagram

16 ftlTak to byl tedy maratón! Dubnové jednání zastupitelstva, které se konalo minulé úterý 15. dubna, se zapíše do historie jako jedno z absolutně nejdelších. Začalo těsně po třinácté hodině a poslední slovo řídícího schůze primátora Statutárního města Prostějov Miroslava Pišťáka padlo až před jedenadvacátou hodinou večerní. Nebylo ovšem divu, vrcholní komunální politici dlouze diskutovali i o těch programových bodech, u kterých se s námitkami předem nepočítalo.

Například při návrhu rady města změnit smlouvu o závazku veřejné služby v městské hromadné dopravě a tím prodloužit smlouvu s akciovou společností FTL až do roku 2023. Na druhé straně není vůbec od věci, že se politici napříč politickým spektrem zajímali o to, proč má MHD v Prostějově provozovat stále pouze jediná uvedená společnost, a zda je vhodné, aby se město na tak dlouhou dobu zavazovalo k placení prokazatelných ztrát. Vždyť celkově půjde až o čtvrt miliardy korun! Večerník jednání bedlivě sledoval. 

Náměstkyně primátora Statutárního města Prostějov Alena Rašková, která je na radnici zodpovědná za dopravu, předložila zastupitelům veškeré smlouvy s FTL, jenž mezi magistrátem a uvedenou dopravní společností byly kdy uzavřeny. Včetně těch, které jsou nyní připraveny k podpisu. „K dnešnímu dni je situace taková, že s FTL máme smlouvu o závazku veřejné služby z roku 2009 na provozování městské hromadné dopravy, která byla následně prodloužena, a končí v závěru letošního roku. Mezitím v září roku 2010 byla uzavřena s FTL smlouva o smlouvě budoucí, jejíž nutnost vyplývala z toho, že společnost požádala stát o dotace pro nákup deseti autobusů na plynový pohon. A jestliže chtěla uspět, potřebovala prokázat, že tyto ekologické autobusy bude provozovat alespoň deset let. Jelikož město je dlouhodobě spokojeno s úrovní služeb a navíc jsme jediným městem v republice, kde funguje kompletní městská hromadná doprava prostřednictvím autobusů na plynový pohon, neviděli jsme důvod, proč s FTL tuto smlouvu o smlouvě budoucí neuzavřít. A nyní je čas ji potvrdit,“ objasnila Alena Rašková, proč doporučuje takto dlouhý a finančně vysoko zavazující se kontrakt.

Jenomže ostatní zastupitelé se do schválení smlouvy s FTL platné až do roku 2023 příliš nehrnuli. „Zajímalo by mě, zda víme ještě o některých jiných dopravcích, kteří by měli zájem provozovat v Prostějově městskou hromadnou dopravu. Oslovilo je město někdy? Třeba by byli levnější,“ ozval se jako první Petr Kousal (KDU-ČSL). „Když před časem společnost FTL obdržela státní dotaci na nákup deseti moderních autobusů, na náš dotaz, zda se tato dotace promítne příznivým způsobem do celkového hospodaření FTL a jestli bude také kladně promítnuta do vyúčtování nákladů městu za MHD, byli jsme ujišťováni, že ano. Jenomže když každoročně projednáváme prokazatelnou ztrátu, kterou musíme zaplatit z peněz daňových poplatníků, nikde jsem tuto dotaci zakalkulovanou neviděl,“ zkonstatoval dále Zdeněk Peichl (ODS), radní a předseda dopravní komise. Kritickou připomínku přidal i další z koaličních zastupitelů Tomáš Blumenstein (ODS). „V připravovaných smluvních dokumentech mi chybí hlavně čísla. Především ta, která do koruny vyčíslí veškeré náklady na městskou hromadnou dopravu. Je krásné, že FTL získala dotaci na ekologické autobusy ve výši třiadvaceti milionů korun, ale kvůli tomu se máme zavazovat na tak dlouhou dobu s tím, že každý rok budeme této společnosti platit skoro dvacet milionů? Vždyť to v konečném součtu znamená, že se tady bavíme skoro o čtvrt miliardě,“ zapochyboval o výhodnosti smlouvy Blumenstein.

Podobně nedůvěřivě se k novému závazku vůči FTL vyslovili i někteří ostatní zastupitelé ze všech politických stran zastoupených ve vrcholném orgánu města. Dokonce zazněl i požadavek, aby na provozování městské hromadné dopravy vyhlásil magistrát řádné výběrové řízení. „Jednoznačně by se tak zjistila skutečná tržní cena této služby a s největší pravděpodobností by se našla jiná dopravní společnost, která by nám městskou hromadnou dopravu provozovala mnohem levněji,“ přidal Tomáš Blumenstein.

„Jistě, určitě by se našel nějaký dopravce ze severních Čech nebo Slovenska, který by třeba i za polovinu současné ceny vozil Prostějovany po městě ve starých autobusech na naftový pohon. To si opravdu chceme znovu nechat začoudit město? FTL provozuje dopravu čistě ekologickými autobusy a do tak nákladné investice by nikdo nešel,“ opáčila však radní Alena Rašková.

V samotném závěru bezmála hodinové diskuze se nakonec drtivá většina zastupitelů svými hlasy vyjádřila pro prodloužení smlouvy na městskou hromadnou dopravu s FTL až do roku 2023 s možností jejího prodloužení o dalších pět let. 

  • Makový pohřební služba
  • 1

Předpověď počasí

Předpověď počasí

Anketa - hlavní

Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?

2017 vitejte na svete banner

Speciály Večerníku

2019 tv pohoda banner

 

Barometr

Vánoční strom bude.

Tohle nám nemůže vzít ani ten lotr koronavirus! Prostějovští radní oznámili, že konání vánočního jarmarku na náměstí T. G. Masaryka je sice v ohrožení, ale o tradiční a neodmyslitelnou součást rynku nepřijdeme. Vánoční strom je už vybrán a letos ho městu darovala rodina z Lipové.

 

Další chyba na Vápenici.
Špatně vypočítané kilometry na směrovníku u Národního domu nejsou jedinou „mýlkou“ na Vápenici v Prostějově. Jak Večerník upozornili čtenáři, při odbočení vlevo do centra v Prostějově je nakřivo namalován odbočující pruh. Podle zlých jazyků museli být lajnovači pod parou...

Nezapomněli na lidi.

Osobnost týdne

Ladislav ADAMÍK

Úctyhodného věku šestadevadesáti let se před týdnem dožil bývalý kvalitní prostějovský atlet. Osobní výročí blížící se magické stovce oslavil v pondělí 19. října.

11 stasova

THUAN DINH DUC

 

Číslo týdne

1 983

Podle posledního sčítání žije v Prostějově 1 983 cizinců. Nejvíce zde pobývá Slováků a Ukrajinců, silné zázemí zde mají Vietnamci.

33

Výrok týdne

„ZATÍM PO NICH NENÍ POJMENOVÁNO VŮBEC NIC!“

Lidé budou vybírat nový název parku v Okružní ulici podle jmen slavných rodáků. A jak zmínil primátor Jura, zatím po nich není pojmenováno vůbec nic...