Cyklostezka, křižovatka smrti v Čechůvkách a výstavba rodinných domů v záplavové zóně. To jsou v současnosti tři nejbolavější a nejvíce diskutovaná témata ve Vrahovicích. Ostatně potvrdilo se to i při nedávném setkání zdejších občanů s prostějovskými radními. A tak právě na tato témata Večerník v rámci dlouhodobého seriálů rozhovorů vyzpovídal Miladu Galářovou (na snímku), radní města Prostějova a zároveň předsedkyni vrahovického osadního výboru.
Nedávno proběhlo setkání vrahovických občanů s prostějovskými konšely. Jaký jste měla pocit z tohoto setkání?
„Vyslechli jsme si od občanů projevy, které byly kritické i pochvalné. Vážím si bez výjimky všech. Není snadné veřejně vyslovit názor, zejména je-li negativní. K práci zastupitele patří povinnost citlivě vnímat nesouhlasné postoje a věnovat pozornost argumentům, které občané uvádějí na podporu svých požadavků. Bez umění vzájemného dialogu se dobrá politika dělat nedá a bouřlivé emoce nejsou základem, na kterém jej lze stavět.“
Na tomto setkání došlo k bouřlivé diskuzi o cyklostezce, která je stále předmětem sporu mezi městem a dopravním inspektorátem. Jak se na celý spor díváte vy osobně?
„Spor o cyklostezku trvá neuvěřitelně dlouho. Vždyť její stavbu jsme slíbili nejen na předešlém setkání s občany Vrahovic, ale podnět k potřebným cyklostezkám obdrž
el osadní výbor již před osmi lety, velmi brzy po vzniku tohoto orgánu. V současném volebním období byly schváleny nezbytné finanční prostředky, bohužel ani to k úspěšné realizaci nestačilo. A to hovoříme o vůbec první cyklostezce v naší městské části!“
Jaké cyklostezce vy sama dáváte přednost? Vedoucí po silniční komunikaci nebo v rámci chodníku?
„Dávám přednost variantě, která vyvede cyklisty z velmi rušné silniční komunikace na chodník. Přes kritické připomínky dopravního inspektorátu, které nepodceňuji, a které by se daly zmírnit vhodným dopravním značením, to považuji za bezpečnější.“
Ve Vrahovicích se často probírá i otázka povolení výstavby domků v záplavové zóně. Je tato oblast skutečně tak nebezpečná, aby zde lidé nemohli bydlet?
„Bydlet zde samozřejmě mohou, otázkou je, proč právě v záplavové zóně. Podívejme se na návrh nového územního plánu, kolik jiných vhodných ploch k bezproblémové výstavbě je v něm umožněno. Proč nabízet zájemcům o rodinné domky lokalitu, která není bez komplikací? Poučme se z potíží, se kterými se již dříve potýkali majitelé podobných pozemků podél břehů tohoto vodním toku. A zmíním i oprávněný zájem starousedlíků udržet kvalitu svého současného bydlení.“
Křižovatka za Čechůvkami je stále velmi nebezpečná. Máte vy osobně nějaký recept, jak tuto „křižovatku smrti“ upravit, aby zde nedocházelo k tolika tragickým nehodám?
„Samozřejmě nejlepším řešením by byl nedostižný ideál - ukázněný řidič, dodržující předepsanou rychlost...(úsměv) Křižovatka je ´utopená´ a zejména řidiči, kteří projíždějí těmito místy poprvé, mohou mít problém se včasným zjištěním, že se blíží k vedlejší silnici, a musí tedy počítat s přítomností dalších vozidel. Věřím, že navrhované osvětlení přispěje ke zvýšení její bezpečnosti. Uvidíme, jaký návrh vzejde z šetření Policie ČR, která se měla křižovatkou zabývat.“
„Ráda bych spokojenost s investicemi zhodnotila až na konci roku, kdy bude zřejmé, že se plánované akce podařilo úspěšně realizovat. Z uvedeného příkladu cyklostezky vyplývá, že mnohdy ani úporná snaha a dostatek finančních prostředků nemusí nutně znamenat, že se schválený záměr podaří dovést do vítězného konce.“