Už se to blíží. Během jarních měsíců by po několika odkladech mělo konečně dojít k zásadní rekonstrukci křižovatky prostějovských ulic Olomoucká, Barákova a Sladkovského. Dávno zamítnutý je sice projekt rondelu, který by měl přesně uprostřed protínat stávající železniční přejezd. Současný plán hovoří „pouze“ o rekonstrukci asfaltového povrchu a okolních chodníků. Plánuje se rovněž rozšíření Sladkovského ulice a vybudování pravého odbočovacího pruhu. Sice není stále ještě známo, jak dlouho bude toužebně očekávaná rekonstrukce křižovatky trvat, ale prostějovští radní z ní už nyní mají velké obavy!
Rekonstrukce Olomoucké ulice u železničního přejezdu se odkládá už drahně dlouho. Původně se vše mělo udát již v létě loňského roku, pak se z ničeho nic mluvilo o podzimu. Koncem října loňského roku ale přišla z Olomouckého kraje špatná zpráva, že k odfrézování hrbolatého a na mnoha místech propadlého asfaltu a položení nového koberce dojde až v roce 2014. „Není to příliš příznivá zpráva, ale má své logické opodstatnění. Projekt na rekonstrukci je sice dávno hotový, nicméně Olomoucký kraj se rozhodl vzhledem k blížící se zimě investici odložit na jaro roku 2014. Jedná se o náročnou rekonstrukci a nemá význam ji kvůli klimatickým podmínkám přerušovat. To by nás řidiči vzhledem k náročnosti objízdných tras prokleli,“ komentovala tehdy podzimní rozhodnutí kraje náměstkyně primátora statutárního města Prostějov Alena Rašková, která na radnici odpovídá za dopravu v Prostějově. Dlužno dodat, že k dalšímu odkladu rekonstrukce Olomoucké došlo i proto, že během listopadu a prosince byly ze stejného důvodu v Prostějově uzavřeny ulice Svatoplukova, Palackého a Sportovní. „Ano, kdyby ke generálním opravám těchto ulic přibyla ještě Olomoucká, byl by to dopravní masakr,“ připustila náměstkyně Rašková. Ale pojďme do žhavé současnosti. Dnes to vypadá, že rekonstrukce Olomoucké je otázkou několika málo měsíců. „Právě probíhají na krajském úřadě závěrečná jednání, na kterých finalizujeme přípravy na zahájení této rekonstrukce. Na ní se budou finančně podílet České dráhy, Olomoucký kraj a statutární město Prostějov. Jakmile to dovolí počasí, to znamená už na jaře, začne se s opravami kanalizace a chodníků. Přibližně v polovině roku pak bude Olomoucká ulice v daném úseku uzavřena a začne rekonstrukce asfaltového povrchu v Olomoucké, Barákově a Sladkovského ulici,“ nastínila plány náměstkyně primátora. Hlavním investorem akce ale bude Ředitelství silnic a dálnic Olomouckého kraje, které v následných dnech vyhlásí výběrové řízení na zhotovitele stavby. „A stavební firma, která zakázku vyhraje, podepíše s jednotlivými zúčastněnými investory smlouvu. Co se týká našeho města, budeme podepisovat dohodu o provedení rekonstrukce povrchu Barákovy a Sladkovského ulice,“ vysvětlila pro Večerník Alena Rašková. Přestože samotná rekonstrukce křižovatky u železničního přejezdu v Olomoucké ulici začne zhruba až v pololetí tohoto roku, když nepočítáme generální opravu kanalizační sítě, už dnes z ní mají prostějovští radní oprávněné obavy. „Chtěl bych k tomuto tématu přidat jednu důraznou poznámku. Budu požadovat, aby v dohledné době vznikla velmi silně obsazená konzultační skupina odborníků, která vypracuje plán objízdných tras v době uzavření tak významného dopravního uzlu, kterým zmíněná křižovatka rozhodně je. Chceme se naprosto vyhnout závažným problémům v době, kdy tato komunikace bude odstavena. Obávám se, že v souvislosti s uzavřením této tolik zatížené silnice problémy budou. Tím tedy bude o to důležitější kvalitně propracovaný plán objízdných tras a dalších organizačních opatření. Mohu ale všechny občany Prostějova ujistit, že budeme při výběrovém řízení tlačit na to, aby byla vybrána firma, která zajistí co nejkratší realizaci rekonstrukce v Olomoucké ulici,“ uvedl k problému Miroslav Pišťák, primátor statutárního města Prostějov. „Vedoucí inspektorátu pan Matyáš mi potvrdil, že jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic o tom, aby po dobu uzavření Olomoucké ulice mohli řidiči objíždět celou lokalitu po dálniční estakádě Haná, a to bez nutnosti dálničního poplatku,“ dodal příznivou zprávu další náměstek primátora Zdeněk Fišer. Už nyní se dá předpokládat, že kromě zmíněné estakády bude hlavní nápor na objízdnou trasu kladen na ulice E. Valenty, Sportovní a následně Kosteleckou, značné problémy se pak dají očekávat i ve Vrahovické a Dolní ulici.