- 1. červenec 2013
- 1211x
Tak tomu se říká rána pod pás! Tak dlouho avizovaný a propagovaný rondel ve tvaru elipsy se na Poděbradově náměstí nakonec stavět nebude! I když projekt byl už víceméně připraven k realizaci a hygienici navíc upustili od tvrdých opatření v podobě obrovské protihlukové stěny, proti této významné investici města se nakonec postavila nepřekonatelná koalice – majitelé nemovitostí, dopravní policisté a také hasiči společně s lékaři záchranky…
Prostějovští radní na své úterní schůzi projednali dopravní řešení křižovatky na Poděbradově náměstí. Varianta oválné okružní křižovatky není průchodná vzhledem k nesouhlasným stanoviskům majitelů stavbou přímo dotčených nemovitostí a některých orgánů státní správy. „Rada města proto schválila řešení křížení ulic Wolkerova, Palackého, Žeranovská a Brněnská v podobě úpravy řazení pruhů a signálního plánu v navazujících křižovatkách,“ potvrdila Alena Rašková, náměstkyně primátora Prostějova.
Jenom připomeňme, že způsob řešení netypickým elipsovitým rondelem navrhla dopravní komise, tedy poradní orgán rady města. „Již v průběhu přípravy projektové dokumentace se však ukázal jako zcela neprůchozí.
S okružní křižovatkou nesouhlasí dvanáct majitelů dotčených nemovitostí na Poděbradově náměstí. Upozorňují nejen na zhoršenou dostupnost ke svým domům a zrušení parkoviště před budovou E.ONu, ale i na zvýšení hluku a hrozbu narušení statiky nemovitostí posunutím komunikace k obytné zástavbě. Dopravní inspektorát Policie ČR ve stanovisku zase zdůrazňuje, že vzhledem k očekávanému nárůstu dopravy by oválný rondel kapacitně vyhověl pouze do roku 2023, kdy by v nejfrekventovanějších časech mohlo dojít až k neprůjezdnosti směrem ze Žeranovské a Palackého ulice. Okružní křižovatka by pak podle vyjádření Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje mohla způsobovat v dopravní špičce vážné komplikace při pohotovostním výjezdu ze základny ve Wolkerově ulici směrem na Brněnskou,“ shrnul protesty všech, kteří se postavili proti výstavbě rondelu, Zdeněk Fišer, náměstek primátora zodpovědný za stavební investice města.
Rada města tedy následně rozhodla o rekonstrukci stávající křižovatky. Dojde ovšem jen k nezbytné stavební úpravě vjezdových poloměrů do křižovatky. „Změna se dotkne také šířkového i délkového uspořádání jízdních pruhů a světelného signalizačního zařízení. Celý dopravní uzel bude sladěn zelenou vlnou na křižovatky návazné. Toto řešení minimalizuje stavební zásahy do prostoru náměstí, z hlediska příštích let bude kapacitně dostatečné. Neohrozí výjezd vozidel integrovaného záchranného systému a bude znamenat výraznou úsporu finančních prostředků,“ vysvětlila Alena Rašková, náměstkyně primátora odpovědná za oblast dopravy. Zatímco oválný rondel počítal s investicí až ve výši 30 milionů korun, úprava stávající křižovatky vyjde kolem dvou milionů korun.
Termín rekonstrukce bude určen po jednání s Olomouckým krajem, do jehož vlastnictví patří komunikace II. třídy. „Budeme usilovat o to, aby do rozpočtu kraje byla tato investice zařazena co nejdříve,“ doplnila Alena Rašková s tím, že není vyloučena možnost preference řešení křižovatky v Dolní ulici U Rodenů, která se již dnes jeví vzhledem k výjezdu vozidel z průmyslové zóny jako kapacitně nedostatečná. V této souvislosti připomeňme, že na podzim začne v součinnosti města s Olomouckým krajem a Správou železniční a dopravní cesty rozsáhlá oprava křižovatky ulic Olomoucká, Sladkovského a Barákova.