- 28. červen 2013
- 1140x
Před půldruhým měsícem Večerník informoval o záměru města od základu změnit desítky let zažitý systém přednosti v jízdě na křižovatce ulic Šárka a Jezdecká. A to z důvodu, že právě Jezdeckou projíždějí kolony nákladních automobilů, které tu musejí stát drahnou dobu, než projedou auta po hlavní Šárce. Křižovatka měla podle původního plánu být vybavena klasickým malým rondelem, ovšem několik měsíců se počítalo s prozatímní změnou přednosti v jízdě. To už ale neplatí! Na důvody změn jsme se v rámci pravidelné rubriky „Radní pod palbou“ zeptali Aleny Raškové, náměstkyně primátora statutárního města Prostějov, která je zodpovědná za dopravu.
Paní náměstkyně, oproti původním předpo-kladům se město rozhodlo pro změnu. Můžete říct, v čem se plány změnily a proč?
„Původně jsme zamýšleli, než tady bude vybudován regulérní minirondel, že s okamžitou platností změníme přednost v jízdě. A to tak, že hlavní komunikací bude Jezdecká a Šárka jako vedlejší ulice. Počítali jsme samozřejmě s tím, že necháme křižovatku osadit velkými cedulemi, které řidiče na změnu přednosti v jízdě upozorní. Nyní jsme se ale rozhodli od tohoto záměru upustit. Ihned přistoupíme k realizaci okružní křižovatky, malý rondel bude zatím namalován, než bude schválen projekt klasického minirondelu.“
Proč jste zavrhli dočasnou změnu před-nosti v jízdě?
„Celou záležitost jsme konzultovali s dopravním inženýrem Policie ČR v Prostějově panem Vafkem. Zároveň se nám na radnici sešly velmi odmítavá stanoviska mnohých řidičů či obyvatel sídliště Šárka. Všichni poukazovali na to, že změna tolik let zažitého systému na zdejší křižovatce by vyvolala jen samé zmatky a nebezpečí dopravních nehod. Řidiči jsou zvyklí na to, že Šárka je hlavní. A i přesto, že jsme zamýšleli osadit tuto křižovatku z každé příjezdové komunikace varujícím označením, nemuseli by na ně někteří včas zareagovat. Zvyk je prostě zvyk, lidé jezdí po paměti a kolikrát ani nepostřehnou, že je tady nějaké dopravní značení. Navíc pan Vafek přišel s daleko praktičtějším řešením.“
S jakým?
„Vzhledem k tomu, že kruhová minikřižovatka je v této lokalitě konečným řešením, domluvili jsme se s policejním dopravním inženýrem na tom, že se zatím onen rondel na střed křižovatky prostě nakreslí. Jedná se dopravní značení jako každé jiné a budou tady platit úplně stejná pravidla, jako na běžném rondelu. Toto provizorní řešení potrvá do doby, než se vyprojektuje stabilní rondel. Ten bude mít kvůli velmi malému poloměru jen o něco málo zvýšený středový kruh tak, aby přes něj mohla projíždět i těžká nákladní vozidla. Hlavně směrem ke Kauflandu. Osobní auta tudy projedou naprosto bez problémů.“
Proč se město vůbec rozhodlo k takovému řešení, mám na mysli rondel na křižovatce Jezdecká – Šárka?
„O kruhovou křižovatku v této lokalitě jsme usilovali už dlouhá léta. Až se postaví ta definitivní, bude tady zapotřebí upravit okolí, po čemž už zdejší obyvatelé rovněž volají hrozně dlouho. Opraví se chodníky a nové přechody pro chodce. Navíc si myslíme, že na rondely jsou Prostějované už zvyklí, naučili se po nich jezdit a docela si je pochvalují. A proto jsem toho názoru, že také tento rondel pomůže vyřešit svízelnou dopravní situaci v uvedené lokalitě.“