- 20. březen 2013
- 1330x
Spory o pozemky se táhnou už několik let. Až nyní se zdá, že výkup parcel od soukromých majitelů, nutných ke zdárnému propojení Anglické ulice s jižním kvadrantem, je konečně na spadnutí. Majitel bývalého mlýna na začátku Krasické ulice projevil souhlas s prodejem pozemků, na nichž v budoucnu povede spojovací komunikace od jednoho rondelu v Anenské po druhý rondel v Krasické ulici. Jenomže to je pouze dílčí část celkového plánu. Radní se totiž hrozí finanční náročnosti celého projektu.
„Propojení stávajícího jižního kvadrantu s Anglickou ulicí je součástí strategického plánu města v souvislosti s rozvojem a koncepcí dopravy v Prostějově. Proto teď nemůže být diskuze o tom, jestli vůbec tuto náročnou investici chceme, nebo ne,“ řekl Večerníku zcela jasně Zdeněk Fišer, náměstek primátora statutárního města Prostějov, který je na radnici zodpovědný za stavební investice.
Jižní kvadrant se v posledních dvou letech svého provozu osvědčil. Sice ne tak, jak si původně architekti přáli, ale Prostějované si bez něj dopravní provoz už nedovedou představit. „Tento vnitřní obchvat se původně budoval pro vozidla, která ze směru od Mostkovic či Kostelce na Hané mířila na dálnici směrem na Brno a jejichž řidiči tak museli složitě projíždět centrem města. Jenomže nedávný dopravní výzkum ukázal, že jižní kvadrant takto využívá jen dva tisíce vozidel během celých čtyřiadvaceti hodin, což je hrozně málo. Na druhé straně je spojka mezi Krasickou a Určickou ulicí přehlcena auty, která míří například do Kauflandu nebo dál do průmyslové zóny. Tím chci jenom říct, že jižní kvadrant má určitě své opodstatnění, i když trochu jiné, než pro jaký byl stavěn,“ vysvětlil Zdeněk Fišer.
Horší ale je, co bude dál. Jak Večerník už dříve informoval, čeká se na letní měsíce, kdy hygienici provedou náročná měření hluku, aby na jižní kvadrant mohla být konečně vpuštěna nákladní vozidla. Ale plánuje se také již uvedené propojení s Anglickou ulicí. „Tato investice je plně v režii města, což předpokládá obrovské náklady. Nejenom na výkupy pozemků, ale také na směny parcel, vybudování náhradních hřišť a zařízení dvou tělovýchovných jednot. Samozřejmě budeme muset také vyčlenit peníze z vlastního rozpočtu na samotnou realizaci silničních komunikací. Propojení Anglické ulice s jižním kvadrantem znamená v reálu dva nové rondely a zhruba stopadesátimetrovou komunikaci. Nové okružní křižovatky budou v Anenské ulici před sběrným dvorem a na začátku Krasické ulice,“ popsal Zdeněk Fišer, co město čeká.
On ani jeho kolegové z vedení města si zatím netroufají odhadnout, kolik celá akce bude stát. „Zatím je připravena jen určitá studie, projektová dokumentace by měla být hotova do konce tohoto roku. Z ní teprve bude patrná finanční náročnost. Co se týká výkupu pozemků a náhrad či postavení nových hřišť, která se budou muset kvůli propojení silnic zrušit, to vše by mělo být vyřešené rovněž během tohoto roku. Kdy však začneme stavět a kolik to všechno bude stát, to opravdu v tuto chvíli nelze říct,“ uvedl Zdeněk Fišer, náměstek primátora Prostějova.
Večerník po diskuzi s dalšími odborníky zjistil, že město bude muset sáhnout pořádně hluboko do městské pokladny. Podle našich odhadů se náklady na celkové propojení Anglické ulice s jižním kvadrantem včetně výkupu pozemků budou pohybovat mezi šedesáti až sedmdesáti miliony korun! A z toho jde opravdu tak trochu strach...