- 18. březen 2015
- 1887x
Dopravní situace v Olšanech začíná být vpravdě kritická. Před desítkami let sice provoz na frekventované trase Brno - Olomouc vyřešila rychlostní komunikace, její napojení na silnici procházející obcí se však ukázala jako naprosto nepromyšlená...
„Zatížení dopravou je zcela odlišné ve srovnání s ostatními vesnicemi,“ zdůrazňuje starosta Olšan Milan Elfmark. „Nedávno jsme si udělali měření průjezdnosti vozidel v ulici směrem ke komunikaci R46. Za jediný den tudy projede na devět tisíc vozidel, z toho jsou víc než dvě stovky kamionů a nákladních aut,“ konkretizoval neveselou situaci starosta.
Mnoho kamionů směřuje do areálu Sigmy v nedalekém Lutíně, přičemž je čeká křižovatka ve tvaru Y, na níž mají problém se v ostrém úhlu vůbec stočit. Další pak jezdí třeba až na ptenskou pilu. O zničených poklopech kanalizačních vpustí se netřeba dlouze rozepisovat.
S hustotou provozu souvisí úzce i bezpečnost. „Čtvrtina řidičů překračuje na této ulici povolenou rychlost, navíc mají tendenci za orientačním radarem ještě zrychlit,“ pokračuje Elfmark. „Proto jsme se obrátili na brněnské Centrum dopravního výzkumu, aby nám analyzovalo situaci a navrhlo možná řešení,“ představil konkrétní kroky.
V zásadě je samozřejmě možné uvažovat o obchvatu, což je ale finančně náročné řešení, regulaci provozu pomocí dopravního značení a v neposlední řadě represe. Ta je ovšem při absenci obecní policie značně problematická.
A mohlo by být ještě hůř... Zaznívají totiž hlasy ohledně rozšíření staré silnice od Prostějova v krátkém úseku od křižovatky se spojnicí Smržice-Dubany. Tato komunikace je v soukromých rukách, pozemky patří několika okolním zemědělským družstvům i obci. „Asfalt je náš. Kdybychom tyto hlasy vyslyšeli, mnoho řidičů by místo rychlostní komunikace jezdilo opět po této silnici
a provoz obcí by se ještě znásobil,“ kroutí hlavou Elfmark.
Vedení obce teď tedy čeká na doporučení brněnského ústavu a podle toho bude podnikat další kroky.