- 6. červenec 2014
- 2412x
VIDEO + FOTOGALERIE: „No fofr!“ Tak to je anglicko-české heslo, které si do svého erbu vetkli členové Veterán Trabant klubu z Bohumína. Rozhodně nejsou jediní. Už učitel národů Jan Ámos Komenský konstatoval, že „Všelijaké kvaltování toliko pro hovada dobré jest.“
A právě touto, dnes tak často opomíjenou zásadou, se řídili všichni, kteří od pátku do neděle okupovali Autokemp Žralok. Díky tomu tu i příjemně trávený čas plynul jaksi zpomaleně, což Večerník okusil na vlastní oči i uši...
V Plumlově se o víkendu konal největší středoevropský sraz všech Trabantů, Wartburgů, Barkasů a dalších vozítek vyrobených v koncernu IFA. Přestože tato vozítka už nejsou na tuzemských silnicích zrovna běžná, letošní ročník této oblíbené akce trhl rekord v počtu účastníků. „Dorazilo celkem dvě stě patnáct aut, což je nejvíc za desetiletou historii našich srazů,“ potvrdil Jan Karbaš alias „Karbon“ z pořádajícího Trabant gangu Brno.
Na sraz přijeli nejen báječní jezdci v bakelitových krasavcích z celé republiky, ale také ze Slovenska, Maďarska, Německa či Polska. „Jsou tu i Poláci z Gdaňsku, kteří to do Plumlova měli neuvěřitelných sedm set kilometrů. I takovou štreku však ve svých trabantech zvládli,“ upozornil Večerník Karbaš. Pro všechny přítomné byla připravena řada soutěží či spanilá jízda do Benešova a Boskovic. Pravidelným návštěvníkům mohla tento rok chybět oblíbená retro show či skupinové foto pořízené z letadla. Bylo též patrné, že tentokrát nedorazilo tolik „vytuněných“ krasavců jako v předchozích letech. Na druhou stranu tu byla spousta vozů, které vypadaly jako by sotva před pár měsíci sjely z výrobní linky v německém Zwickau.
„Jako milovník veteránů dávám přednost klasice, kdy trabant vypadá přibližně stejně jako v dobách své největší slávy. Lidé se k tomuto pojetí stále více vrací a tak jsou některá auta perfektně zrenovovaná do původní podoby,“ potvrdil nám Jan Karbaš.
Platí tedy skutečně tvrzení, že „Hanák tade bode do skonáni světa a Trabant dyl o štere leta?“ „Pokud se k němu jeho majitel slušně chová, pak trabant skutečně může vydržet navěky. Náhradních dílů je stále poměrně dost, i když jejich cena pomalu roste. Najdou se však už také nadšenci, kteří vyrábí jejich věrné kopie,“ reagoval Karbaš, který přislíbil, že se sraz do Plumlova za rok opět vrátí. „Prostředí a lidé jsou tu perfektní, i když zázemí v mnohém připomíná osmdesátá léta, kdy trabanty kralovaly našim silnicím... Věříme však, že se to tu v budoucnu přece jen zlepší. Hlavní však je, že stovky lidí si nedokáží bez Trabant srazu začátek prázdnin vůbec představit. A právě je nemůžeme zklamat,“ uzavřel za organizátory „Karbon“.