- 28. srpen 2012
- 2566x
Prostějovský velodrom nedisponuje zastřešenou, dřevěnou ani 250 metrů dlouhou dráhou. Přesto se mu letos dostalo takové pocty, že se na něm odjel závod první kategorie UCI. I s tím rizikem, že případný déšť může znamenat změnu programu. V České republice dosud chybí zastřešená dráha a sílí hlasy volající po tom, aby vznikla právě v Prostějově!
„Haná je nejcyklističtější region a hala by mu prospěla. Na kole tu jezdí spousta lidí a kdyby nebylo počasí, tak by se i na amatérské úrovni zaplnila. Samozřejmě by musela být multifunkční, příkladem je pro nás Vídeň, kde uprostřed oválu dostávají šanci sporty, které nejsou úplně komerční,“ podělil se o svou vizi ředitel prostějovské Grand Prix Josef Kratina.
V regionu se špičkovým tenisem, mužským basketbalem, ženským volejbalem, extraligovým boxem a nahoru se šplhajícím fotbalem by tak mohla výrazně prosperovat i cyklistika. „Dráha by byla jediná v republice, mohly by se tu pořádat významnější závody i konat soustředění. Mohlo by to prospět celému regionu,“ domnívá se Kratina.
Kamenem úrazu je ovšem cena. Nahrazení 301metrů dlouhého betonového oválu více než padesát metrů kratším, s kvalitnějším povrchem i střechou a hledištěm by totiž přišlo na nejméně sto padesát milionů korun.
„Dráha je životaschopná a vidíme to v celé Evropě. Všude se staví, a přestože se v Británii na olympijském sportovišti má většina hal rozebrat, ta cyklistická zůstane. První vyprodané sportoviště na olympiádě, nejvíce naměřených decibelů při fandění,“ podotkl Kratina.
Získat novou dráhu je lákavá myšlenka i pro předsedu SKC Prostějov Petra Šrámka, dobře si ale uvědomuje, že doba není velkým investicím příliš nakloněna. „Iniciativa by musela přijít z klubu, od města, musel by se přidat kraj. Svaz by rozhodně pomohl a pak zkusit sehnat peníze z Evropské unie,“ přemítá.
I vzhledem k tendenci šetřit by se mu tak zamlouvalo pouhé zastřešení stávajícího areálu a využití dalších milionů na nutné rekonstrukce. „Mně se ale závody na odkrytých halách líbí víc. Chápu potřeby reprezentace a české cyklistiky, ale závody venku mám raději. I v Itálii mají nekryté velodromy, jen jim tam míň prší,“ vysvětlil.
Cílem do příštích měsíců je tak pro něj najít prostředky na opravu nepovedené rekonstrukce dráhy z před několika let. „Je to záležitost čtyř milionů, nebylo to provedeno profesionálně. Takže sháníme čtyři miliony na povrch a jeden a půl na světla,“ vytyčil cíl pro nejbližší budoucnost Šrámek.
Reportáž z pátečních závodů dráhových závodů Grand Prix Otmara Malečka včetně kompletní výsledkové listiny a exkluzivních ohlasů najdete na straně 28!
FOTO - JIRKA