- 4. leden 2015
- 3208x
Hodnotný hudební pokrm připravila Římskokatolická farnost v Určicích spolu s obecním úřadem a Kulturním klubem Určice pro místní i přespolní obyvatele v kostele sv. Jana Křtitele. Ten se tři soboty po sobě rozezněl jímavými tóny duchovní hudby, pokaždé ale v jiném provedení. „V tomto rozsahu šlo premiéru,“ zdůraznila vedoucí Kulturního klubu v Určicích Lenka Buřtová.
Kdo se chtěl v období vánočních svátků ponořit do rozjímání na pozadí tónů starých mistrů v majestátním prostředí určického chrámu, měl k tomu na přelomu roku ideální příležitost. Nevšední trilogie koncertů počala Adventním koncertem v podvečer poslední předvánoční soboty, kdy do Určic zavítal Komorní sbor Magnificat, pěvecký sbor brněnské katedrály sv. Petra a Pavla, řízený Petrem Kolařem. „Tento sbor zpíval při zářijové pouti k Panně Marii Určické, takže jsme věděli o jeho kvalitách a stáli jsme o další návštěvu tohoto pěveckého tělesa,“ připomněla Lenka Buřtová.
Plně obsazený kostel si vyslechl známé i méně známější vánoční koledy, mezi nimi Adeste fidelis, kterou malí i velcí diváci znají v české verzi z pohádky Anděl páně, nebo Somewhere in my memory, jejíž motivy byly včleněny do filmu Sám doma, jak na dotaz sbormistra správně určil někdo z auditoria. Petr Kolař pojal koncert do jisté míry interaktivně, takže nešlo jen o pasivní poslouchání čehosi neznámého. Čistým sopránem zaujala sólistka Miluše Jandová.
Po skončení koncertu bylo v přízemní chodbě fary připraveno drobné pohoštění, které bylo především vítanou příležitostí k předvánočnímu sousedskému setkání.
O týden později se odpoledne rozezvučel tentýž svatostánek pro změnu varhanními tóny. Vánoční varhanní koncert pro čtyři ruce připravili prostějovští varhaníci Ondřej Mucha a Anna Tomanková. Bohužel kvůli problémům s varhany odehráli čtyřruční skladby na elektrický klavír s varhanním rejstříkem, na samotné varhany pak pouze party pro samotného interpreta. Pro tento koncert byly vybrány skladby od baroka před klasicismus až k hudebnímu romantismu, což zahrnovalo opusy Händela, Bacha, Sigismonda nebo českého skladatele Jana Křtitele Vaňhala.
Do třetice se do Určic rozjela dvě prostějovská pěvecká tělesa, mužský sbor Orlice a ženský sbor Vlastimila. Oba sbory mají zhruba stopadesátiletou historii, ale stále přitahují mladé nadšence, dokladem čehož je benjamínek Orlice Marin Šmíd. „Studuji Gymnázium Jiřího Wolkera, k hudbě jsem vždy inklinoval, což mě loni na podzim přivedlo do tohoto pěveckého sboru,“ svěřil se gymnazista, který zároveň účinkoval v houslových partech. A jak přišel k nezvyklému křestnímu jménu? „Maminka je Chorvatka, dostala se k nám v devadesátých letech v době jugoslávských válek,“ vysvětlil Šmíd.
Program koncipovaný ke svátku Tří králů tvořily Koledy Zdeňka Pololáníka, díla Johannese Brahmse, Jakuba Jana Ryby, Domenica Zipoliho a dalších. Koncert zakončil společný zpěv koledy Narodil se Kristus Pán.
„Děkujeme pořadatelům, sponzorům a především všem umělcům, že nám po tři vánoční večery nechali zakusit kousek nebe na zemi,“ zakončil koncertní sérii administrátor farnosti P. Mgr. Leszek Rackowiak.