- 7. červen 2020
- 707x
Je to jen okamžik. Chvíle, kdy štěstí střídá hluboký smutek a radost beznaděj. Právě tento moment byl zaklet do krásného obrazu Josefa Mánesa Švadlenka. Ten se vůbec poprvé v jeho historii objevil přímo na zámku v Čechách pod Kosířem, kde malíř řadu let pobýval.
Výtvarné dílo v hodnotě 10 milionů korun zapůjčila pražská Národní galerie. Vidět ho zde můžete po celou následující sezónu. Bude to přitom poslední šance vidět Mánesovy obrazy pohromadě, čeká je totiž několikaleté restaurování.
Obraz Švadlenka zachycuje dívku v růžových šatech při práci na vlastní svatební róbě. Mladá žena právě ustala při práci a zhroucená nenadálou tragédií skryla svoji tvář do dlaní a pláče na stole. V pozadí je vidět žlutého ptáčka ulétlého z otevřené klece a na zdi portrét těhotné panny Marie. Nevelký obraz působící dojmem rychle nahozené skici se s odstupem času stal jedním z nejslavnějších děl tohoto precizního malíře. Kromě půvabné barevné kompozice za to může zejména silný příběh, který za jeho vznikem zřejmě stojí.
„Mnoho odborníků se přelo o to, kdo je na obraze. Nejrozšířenější verzí bylo, že se jedná o Františku Pokornou, snoubenku Mánesova přítele Adolfa Kosárka. Mladá žena je zachycena při šití svatebních šatů v okamžiku, kdy se dověděla o smrtelné chorobě svého budoucího muže. Ten již v době jejich zásnub trpěl tuberkulózou, přesto se v září 1858 vzali. Nedlouho po svatbě se dvojici narodila dcera, Kosárek však rok na to zemřel,“ zabrouzdal do historie kastelán zámku Martin Váňa.
Znalci se k této variantě přiklánějí hned z několika důvodů. „Při bližším zkoumání je možné si za dívkou povšimnout obrazu Panny Marie Karlovské. Ta je ochránkyní těhotných žen, proto je pravděpodobné, že plačící dívka na obraze je v jiném stavu. Vzhledem k tomu, že dosud není dle dalších indicií provdána, mohlo to v případě smrti ženicha vést v té době ke společenskému odsouzení. Dále je na obraze vidět prázdná klícka a ptáček, který z ní uletěl. Jednoduchou interpretací objevující se do dnešní doby je příslovečné ‚ulétlé štěstí‘. A do třetice můžeme vidět, že dívka přerušila šití svatebních šatů, což značí světlá látka v přední části obrazu. Znázornění šití či jiných domácích prací znamená přípravu na manželství, a také význam ženy jako strážkyně rodiny,“ vyložil Martin Váňa.
Obraz, jehož hodnota je vyčíslena na 10 milionů korun, se po ukončení sezóny vrátí zpět do Národní galerie v Praze. S ním budou do Prahy odvezeny i všechny Mánesovy obrazy, které jsou nyní k vidění na zámku. „Návštěvníci tak mají vlastně poslední šanci zhlédnout ucelenou sbírku děl českého malíře, neboť obrazy projdou rozsáhlým a několikaletým restaurováním,“ zdůraznil Břetislav Holásek, šéf Vlastivědného muzea v Olomouci, které má zámek v Čechách pod Kosířem ve správě.